Tottijärvi-Vahalahden koulu 1-6

Tottijärvi-Vahalahden koulu

Tottijärven ja Vahalahden koulut sijaitsevat naapurikylissä Nokian reunamilla, Sastamalan ja Vesilahden rajojen tuntumassa. Koulut toimivat saman hallinnon alla ja henkilökunta on yhteistä. Oppilaita kouluissa on lukuvuodesta riippuen noin 100. Välimatkaa koulujen välillä on n. 9 km.

Lukuvuonna 2023-2024 Tottijärvellä on 1.-2. ja 3.-4. -yhdysluokat sekä 5. ja 6. -luokat. Vahalahdessa opiskellaan yhdysluokassa 3.-6.

Molemmat koulut sijaitsevat maalaismaisemassa, luonnon keskellä. Yhteistyötä tehdään aktiivisesti vanhempainyhdistysten ja urheiluseurojen kanssa ajatuksella “koko kylä kasvattaa.” Koulumme yhteisiä arvoja ovat yhteisöllisyys, kestävä kehitys ja suvaitsevaisuus. Opetuksessa painotamme erityisesti tunne- ja vuorovaikutustaitoja.

Koulu ei julkaise kouluopasta tai vastaavaa, vaan kaikki tarpeelliset tiedot löytyvät koulun nettisivuilta sekä lukuvuosisuunnitelmasta, joka löytyy seuraavan linkin takaa: Tottijärvi-Vahalahden koulun lukuvuosisuunnitelma (päivittyy elokuun 2023 aikana).

Joka lukuvuoden alussa huoltajat tarkistavat Oppilasilmoituksen Wilmassa. Valitse Wilman selainversiossa Lomakkeet ja Oppilasilmoitus. Tarkista huollettavasi tiedot ja tee tarvittavat muutokset. Rastita lomakkeen lopussa oleva viimeinen kohta ja klikkaa TALLENNA TIEDOT -painiketta. Oppilasilmoitus on täytettävissä vuosittain elokuussa.

Kaikkein ajankohtaisimmista asioista tiedotetaan Wilma-ohjelman avulla viesteillä ja tiedotteilla. Wilmaan tulleista viesteistä on huoltajalla mahdollisuus saada viesti omaan sähköpostiinsa.

Koulun vuosisuunnitelman löydät tästä linkistä.

Tottijärven koulu

150-vuotias Tottijärven koulu on yksi Suomen vanhimmista kouluista. Tottijärvellä on aktiivinen kyläyhteisö ja tiiviissä yhteistyössä koulun kanssa toimivat monet yhdistykset, kuten Tottijärven Urheilijat, Tottijärven vanhempainyhdistys sekä metsästysseura Totin erä. Koulu on kylän lasten kohtaamispaikka myös iltaisin ja suuri liikuntasali onkin aktiivisessa käytössä myös iltaisin ja viikonloppuisin. Salissa järjestettävä harrastustoiminta sekä talvella koulun piha-alueella sijaitseva jääkiekkokaukalo tarjoavat paljon tekemistä vapaa-ajalla. Myös Tottijärven päiväkoti sijaitsee samassa pihapiirissä, joten koulupäivän mittaan nähdään usein iloisia kohtaamisia, kun sisarukset näkevät toisiaan päivän aikana.

Tottijärven koulu

Vahalahden koulu

Yli 120-vuotias Vahalahden koulu sijaitsee Nokian Sarkolassa. Koulu koostuu kahdesta rakennuksesta. Päärakennuksessa on luokkien lisäksi, sali ja käsityöluokat. Toisessa rakennuksessa on ruokala, musiikkiluokka sekä iltapäiväkerho. Samassa rakennuksessa toimii myös ryhmäperhepäiväkoti Pikkupeura. Koululle ominaisia piirteitä ovat luonnonläheisyys, perinteiden arvostus ja kodinomaisuus.

Vahalahden koulu