Sähköiset palvelut ja lomakkeet
Tälle sivulle on koottu erilaisia Nokian kaupungin sähköisiä palveluita ja lomakkeita.
Varhaiskasvatus- ja esiopetushakemus
Varhaiskasvatukseen voi hakea sähköisen asioinnin kautta tai tulostamalla paperihakemuksen. Sähköinen asiointi on ensisijainen asiointikanavamme.
Palveluajat
Lupapiste.fi
Sähköinen järjestelmä helpottaa luvanhakua. Luvanhakija pystyy pyytämään tarvitsemiaan ennakkolausuntoja, esittelemään luonnosvaiheen suunnitelmia sekä jättämään hakemuksensa täysin oman päivittäisen aikataulunsa mukaan, ilman erillistä palveluaikaa varaamatta. Lisäksi sähköinen järjestelmä mahdollistaa lupavaiheen naapurikuulemisen suoraan järjestelmän kautta. Sähköinen lupakäsittely parantaa tiedonkulkua luvanhakijan, suunnittelijoiden sekä viranomaisen välillä luvanhaku- ja rakentamisvaiheen aikana. Sähköisen järjestelmän kautta luvanhakija pystyy seuraamaan rakennushankkeensa etenemistä, työnjohtajien hyväksymistä, katselmusten suorittamista sekä katselmusmerkintöjä. Sähköisessä järjestelmässä on myös mahdollista käydä hankkeeseen liittyvää vapaata keskustelua siten, että sama tieto kulkee suoraan kaikille hankkeeseen liitetyille osapuolille.
Verkkoasiointi
Timmi - tilavaraukset
Timmi -tilavarausjärjestelmästä näkee Nokian kaupungin hyvinvoinnin ja vapaa-ajan vuokrattavien tilojen vapaat ja varatut tilat. Ohjelmaa voi selata vapaasti ilman verkkotunnuksia.
Wilma
Wilma on oppilaitoksen hallinto-ohjelman www-liittymä ja toimii tiedonvälityksen työkaluna opettajien, oppilaiden ja huoltajien välillä.
Verkkoasiointi
Sosiaali- ja terveyspalvelut
Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat siirtyneet Nokian kaupungin järjestämisvastuulta Pirkanmaan hyvinvointialueelle.
Suomi.fi-viestit-palvelu täydentää muuta sähköistä asiointia
Nokian kaupunki on ottamassa vaiheittain käyttöön sähköisen Suomi.fi-viestit-palvelun täydentämään muuta sähköistä asiointia. Palvelun kautta kuntalaiset voivat viestiä Nokian kaupungin kanssa tietoturvallisesti, helposti ja nopeasti. Palvelun kautta viestit kulkevat kaupungin kirjaamoon tai muihin kaupungin palvelusähköposteihin.
Mikä on Suomi.fi-viestit-palvelu?
- Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä.
- Osa Suomi.fi-portaalia.
- Käyttö on kansalaiselle vapaaehtoista ja maksutonta ja perustuu kansalaisen antamaan suostumukseen.
- Kansalainen tunnistautuu asiointitilille mobiilivarmenteella, omilla pankkitunnuksilla tai varmennekortilla.
- Tietoturvan ja tietosuojan näkökulmasta varmistettu palvelu.
- Palvelun kautta kansalaiset voivat vastaanottaa viranomaisten lähettämiä tiedoksiantoja, päätöksiä ja muita asiakirjoja sähköisesti ja turvallisesti yhdestä paikasta.
- Palvelu mahdollistaa sekä tavallisen että todisteellisen tiedoksiannon toimittamisen kansalaiselle.
- Toimii myös mobiilisovelluksella.
- Asiakas voi laittaa asiansa vireille aivan samaan tapaan kuin ennenkin eli käyttämällä sähköistä asiointipalvelua, lähettämällä hakemuksen postitse tai asioimalla viraston palvelupisteessä.
- Asiakas tekee hakemuksen ja antaa tarvittaessa suostumuksen viranomaisen palvelussa viestien ja asiakirjojen toimittamiseksi asiointitilille.
- Kun viranomainen on käsitellyt asiakkaan vireille paneman asian, voidaan päätös tai tiedoksianto lähettää sähköisesti suoraan asiointitilille.
Viestipalvelu on helppo ottaa käyttöön kirjautumalla Suomi.fi-sivustolle pankkitunnuksilla. Kun otat Suomi.fi-viestit käyttöön, annat yleisen suostumuksen, että kaikki viranomaisviestit voidaan toimittaa sinulle sähköisesti Suomi.fi-viesteihin.
Suostumuksesi jälkeen Suomi.fi-viestejä käyttävät viranomaiset ja muut palvelua käyttävät organisaatiot saavat toimittaa sinulle viestejä (sekä tavallisia että vastaanottokuittauksen vaativia) sekä päätösasiakirjoja sähköisesti Suomi.fi-viesteihin. Tällöin viestejä ei toimiteta postitse.
Lisätietoa: Tietoa suomi.fi-viesteistä.
Apua Suomi.fi-verkkopalvelun käyttöön: Kansalaisneuvonta suomi.fi-palveluun.