Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Perusopetuksessa noudatetaan kolmiportaisen tuen mallia. Tuen muotoja ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja vahvimpana muotona erityinen tuki. Kaikissa tuen vaiheissa yhteistyö huoltajan ja oppilaan kanssa on tärkeää sekä tuen tarpeen selvittämisen että tuen suunnittelun ja toteuttamisen kannalta. Yhdessä voidaan miettiä sopivia tapoja tukea oppilasta koulussa ja kotona. Mikäli lapsen tuen tarve vähenee, siirrytään edelliselle tuen tasolle saman arviointiprosessin kautta.

Perusopetuslain mukaan opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Opettaja on velvollinen tuntemaan säädökset ja määräykset, jotka liittyvät huoltajan kanssa tehtävään yhteistyöhön oppilaan tukeen liittyvissä asioissa. Tuen tarpeen varhaiseksi havaitsemiseksi oppilaiden oppimisen edistymistä ja koulunkäynnin tilannetta tulee arvioida jatkuvasti. Oppilaan saaman tuen tulee olla joustavaa, pitkäjänteisesti suunniteltua, tavoitteellista ja tuen tarpeen mukaan muuttuvaa. Tukea annetaan niin kauan sekä sen tasoisena ja muotoisena kuin se on tarpeellista. Tukea voidaan järjestää opetuksen ohessa tai esimerkiksi erityisluokalla.

Erityisesti huolehditaan tuen jatkumisesta oppilaan siirtyessä esiopetuksesta perusopetukseen, perusopetuksen sisällä sekä oppilaan siirtyessä perusopetuksesta toiselle asteelle. Perusopetuslaissa säädettyjä tukimuotoja ovat esimerkiksi tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä erityiset apuvälineet.

Toimi näin

Yhteyttä otetaan oppilaan opettajaan, koulun terveydenhoitajaan, kuraattoriin tai psykologiin. Aloitteen oppilashuoltopalveluiden (kuraattori, psykologi, kouluterveydenhuolto) piiriin hakeutumisesta voi tehdä lapsi itse, huoltaja, lapsen opettaja tai muu henkilö, joka on huomannut huolen aiheen.

Oppimisen ja koulunkäynnin tuesta löytyy tietoa tarkemmin opetussuunnitelmasta

Lähikouluperiaatteen toteuttaminen Nokialla

Lähikoulu tukee lapsen ja hänen ympäristönsä vuorovaikutusta. Lähikoulussa oppilas tutustuu naapurustonsa lapsiin ja saa mahdollisuuden kuulua luonnollisen ympäristönsä kaveripiiriin. Näin lapsi on luontevammin osa ympäristöään. Laajemmin ajateltuna ympäristön sosiaalinen kiinteys kasvaa, kun ikäluokka toisensa perään käy koulunsa asuinalueellaan. Lähikouluperiaatteen mukaan:

  • Lapset menevät omaan lähikouluunsa ja saavat siellä tarvitsemansa tuen oppimiseen
  • Myös erityisen tuen piirissä olevan oppilaan opetus pyritään järjestämään mahdollisuuksien mukaan hänen lähikoulussaan tarkoituksenmukaisin tukitoimin.
  • Mikäli oppilas tarvitsee enemmän tukea kuin omassa koulussa on mahdollista antaa, voidaan opetus järjestää joko alueellisessa pienryhmässä tai kaupunkitason erityisluokassa.
  • Osa lapsista ja nuorista tarvitsee joka tapauksessa niin paljon erilaista ja erikoistunutta tukea, että sitä on järkevämpi tarjota erikoistuneissa yksiköissä

Osa-aikainen erityisopetus

Osa-aikaisen erityisopetuksen tavoitteena on riittävän varhainen tuki, jotta voidaan vahvistaa oppilaan oppimisedellytyksiä ja ehkäistä oppimiseen tai koulunkäyntiin liittyviä vaikeuksia. Osa-aikaista erityisopetusta annetaan samanaikaisopetuksena, pienryhmä- tai yksilöopetuksena. Puheopetusta annetaan mahdollisuuksien mukaan painottuen ensimmäiselle vuosiluokalle. Osa-aikaista erityisopetusta tarjotaan kaikissa kouluissa.

Luokkamuotoinen erityisopetus

Pienluokat

Nokian kaupungissa yleistä, tehostettua ja erityistä tukea annetaan kaikissa kouluissa. Mikäli oppilaan oppiminen, kasvu ja kehitys tarvitsevat tuekseen pienryhmäopetusta, annetaan sitä luokilla 1–6 ja luokilla 7–9. Pienluokissa oppilas saa tukea erilaisiin oppimisvaikeuksiin, toiminnanohjauksen vaikeuksiin, kielellisen kehityksen vaikeuksiin, tunne-elämän ja sosiaalisten vuorovaikutustaitojen vaikeuksiin tai oppimisstrategioiden vahvistamiseen. Erityisopetuksen pienluokalla oppilasta tuetaan huomattavasti laajemmin ja monipuolisemmin kuin yleisopetuksessa. Pienluokan oppilas opiskelee kaikki tai suurimman osan oppiaineistaan kiinteässä ja pienessä 8-10 oppilaan ryhmässä

Pienluokkakoulut: Alhoniitty, Myllyhaka, Kankaantaka, Nokia-Vihola, Koskenmäki Harjuniitty, Nokianvirta, Emäkoski

Nivelluokka

Nivelluokka on tarkoitettu paljon tukea tarvitseville, psyykkisesti oirehtiville nokialaisille 1.–6. luokan oppilaille. Pedagogisen kuntoutuksen tavoitteena on vahvistaa oppilaan sosiaalisia sekä tunteiden säätelyn ja hallinnan taitoja koulukuntoisuutta tukeviksi taidoiksi. Nivelluokka kuuluu hallinnollisesti Harjuniityn kouluun.

Kokoaikainen erityisopetus (KEO)

Nokian kaupungissa toimivat kokoaikaisen erityisopetuksen (KEO) luokat 1.–9. Erityisluokka on tarkoitettu kokoaikaista erityisopetusta tarvitseville perusopetuksen oppilaille, joille pienluokkien tarjoama tuki ei ole riittävää. Oppilas voi opiskella ryhmässä kaikki oppiaineensa. Kokoaikaisen erityisopetuksen luokat ovat Alhoniityn koulussa.

Kokonaan yksilöllistetty opetus

Nokialla annetaan kokonaan yksilöllistettyä opetusta, mikäli tavallisen pienluokan tuki ei riitä. Oppilas voi opiskella ryhmässä kaikki oppiaineensa. Kehitysvammaisten lasten oppivelvollisuuden piiriin kuuluva esiopetus järjestetään koulun puolella mikäli mahdollista. Nokialaisten kehitysvammaisten oppilaiden peruskouluopetuksen järjestävä koulu on Alhoniityn koulu.

Toiminta-alueittain järjestettävä opetus

Nokian kaupungissa annetaan toiminta-alueittain järjestettävää opetusta. Vaikeimmin kehitysvammaisten oppilaiden opetusta annetaan TAO-luokissa Rajasalmen koulussa, joka kuuluu hallinnollisesti Alhoniityn kouluun.

Sairaalaopetus

Sairaalaopetus toimii Tampereen yliopistollisen sairaalan Pitkäniemen sairaalassa. Oppilaat ovat psykiatrisessa sairaala- tai avohoidossa, sijoituksessa tai kotona asuvia lapsia ja nuoria. Osastohoidossa olevat oppilaat tulevat sairaalaopetukseen joko Nuorisopsykiatriselta osastolta (NPS1) tai Erityisen vaikeahoitoisten lasten ja nuorten osastolta (EVA). Mahdollisuuksien mukaan sairaalakouluun voidaan ottaa avo-oppilaita. Pitkäniemen sairaalaopetus kuuluu osaksi Alhoniityn koulua.

Muut opetuksen tukimuodot

JOPO-luokka

Joustavaan perusopetukseen (JOPO-luokka) hakeudutaan yhdeksännelle luokalle hakemuksen ja haastattelun kautta. Opetuksessa käytetään erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja monipuolista pedagogiikkaa tehostamaan oppilaan motivaatiota ja oppimista. Työpaikkaopiskelu on osa toiminnallista oppimista ja työharjoittelujaksot suunnitellaan oppilaan lähtökohdista, kyvyistä ja tavoitteista käsin. JOPO-luokka toimii Emäkosken ja Nokianvirran kouluissa.

PAJA-opetus

Oppilaan tarpeet huomioon ottavaa yksilöllistä tukea annetaan Emäkosken, Nokianvirran ja Harjuniityn koulujen oppilaille Nokianvirran koulun järjestämässä pajaopetuksessa os. Yrittäjäkatu 9-11, 37100 Nokia. Pajaopetuksessa laaditaan jokaiselle oppilaalle HOPS ja opiskeluun voi sisältyä yhtenä päivänä viikossa myös työharjoittelua. Pajaopetus tapahtuu pienissä 5-6 hengen ryhmissä erityisopettajan ja -ohjaajan tuella.

LISÄOPETUS

Perusopetuksen lisäopetus (10-luokka) järjestetään Nokianvirran koulussa os. Yrittäjäkatu 9-11, 37100 Nokia. Lisäopetukseen hakeudutaan perusopetuksen päättövaiheessa. Lisäopetuksessa oppilaan on mahdollista selkiyttää koulutusvalintaansa työharjoittelun ja opinto-ohjauksen avulla sekä korottaa perusopetuksen päättöarvosanoja. Opiskelu lisäopetuksessa tapahtuu erilaisissa oppimisympäristöissä. Lisäopetukseen kuuluu lähiopetusta, työharjoittelua ja verkko-opintoja.