Koulunuorisotyö
Koulunuorisotyötä tehdään kaikilla Nokian kouluilla. Yläkouluilla toiminta on viikottaista ja alakouluilla tavataan vuoden aikana muun muassa kaikki kuudesluokkalaiset. Harjuniityn koulussa sijaitsee kaupungin nuorisotila ja siellä koulunuorisotyö on tiiviimpää. Lisäksi kouluilla näkyy myös erityisnuorisotyöntekijä (ala- ja yläkoulut) ja etsivät nuorisotyöntekijät (9- luokkalaiset ja toinen aste).
Tavoitteet:
- nuorten kasvun, hyvinvoinnin, yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistäminen
- yksilön vahvistaminen ryhmän ja yhteisön jäsenenä ennaltaehkäisevä työ ja varhainen puuttuminen
- elämänhallintataitojen oppiminen
- kasvatuskumppanuus ja yhteistyö vanhempien kanssa
Toimintamuodot:
Yhteisöllinen yhteistyö
- kerhot ja harrastustoiminta
- elämänhallinnan tukeminen
- kiusaamisen ehkäiseminen
- välituntitoiminta yhdessä koulun henkilökunnan kanssa
- koulun juhlat, tapahtumat, toimintapäivät, monialainen viikko jne.
- luokkien vierailut nuorisotiloilla
- vanhempainiltoihin osallistuminen
Kohdennettu yhteistyö
- 6.-luokkalaisten tutustuminen yläkouluun, ryhmäyttäminen 7.luokalla
- pienryhmätoiminta ja yksilöohjaus
- luokkakohtainen toiminta
- kasvatuskeskustelut eri aihealueista
- yhteisöllinen oppilashuoltotyö
- kodin ja koulun välinen yhteistyö
- vanhempainyhdistyksen kanssa tehtävä yhteistyö
Tukioppilastoiminta ja oppilaskuntatoiminta
- oppilaskuntatoiminta, tukioppilastoiminta (tukioppilaiden koulutus)
- oppilaiden osallistaminen mm. kahvilatoiminnan avulla
- nuorisotilatoimikuntatyö
Kutostunnit
Nuoriso-ohjaajien vuorovaikutus- ja tunnetaitotunnit kuudesluokkalaisille
Kohderyhmänä ovat kaikki nokialaiset kuudennen luokan oppilaat. Tunneilla käsitellään itsetuntemukseen, arvoihin, tunteisiin, vuorovaikutukseen, päihteisiin ja valintoihin liittyviä asioita. Opetus räätälöidään jokaiselle luokalle sopivaksi.
Menetelmänä käytetään osallistavaa ja yhteistoiminnallista opetusta. Oppitunti sisältää alkumotivoinnin esim. leikin tai keskustelun, varsinaisen teeman käsittelyn sekä loppuleikin tai- keskustelun. Tuntikokonaisuuden jälkeen oppilailta pyydetään palaute
Tuntien aiheet ovat esimerkiksi
Minä olen..
Tunteet
Päihteetön minä
Tulevaisuuden haavekartta
Tuntien tavoitteina on muun muassa
- vahvistaa itseluottamusta
- oppia tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteita
- omien arvojen ja asenteiden selkiytyminen
- toisten mielipiteiden ja yksilöllisyyden kunnioittaminen
- osoittaa empatiaa toisten tunteita ja kokemuksia kohtaan
- harjoitella kunnioittavaa kohtaamista
- hahmottaa valintojen merkitys päihteiden käytön aloittamiselle
- hahmottaa miten valinnat vaikuttavat tulevaisuuteen
