- Koulujen ja varhaiskasvatuksen tapaturmavakuutus
- Palveluverkkoselvitys
- Varhaiskasvatus
- Hakeminen ja irtisanominen
- Varhaiskasvatuksen toimipaikat ja palvelut
- Kunnalliset päiväkodit
- Alhoniityn päiväkoti
- Harjuniityn päiväkoti
- Kartanon päiväkoti
- Kyyninkadun päiväkoti
- Lauttalan päiväkoti
- Linnavuoren päiväkoti
- Lähdekorven päiväkoti
- Menkalan päiväkoti
- Myllyhaan päiväkoti
- Orelinkadun päiväkoti
- Orvokin päiväkoti
- Pikku-Puron päiväkoti
- Puropuiston päiväkoti
- Siuron päiväkoti
- Tyttölän päiväkoti
- Viholan päiväkoti
- Tervasuon päiväkoti
- Tottijärven päiväkoti
- Kunnallinen perhepäivähoito
- Vuorohoito
- Tilapäinen varhaiskasvatus
- Yksityinen varhaiskasvatus
- Varhaiskasvatuspaikka Tampereen kaupunkiseudulta
- Ruotsinkielinen varhaiskasvatus
- Kunnalliset päiväkodit
- Varhaiskasvatuksen maksut, tuet, palveluseteli
- Sähköinen asiointi
- Päikky – järjestelmä
- Tietoa varhaiskasvatuksesta huoltajille
- Muistutus varhaiskasvatuksen toiminnasta
- Tutkimusluvat ja tutkimusaiheita
- Esiopetus
- Esiopetuksen opetussuunnitelma
- Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu
- Esiopetukseen ilmoittautuminen
- Esiopetuksen toiminta- ja loma-ajat
- Esiopetuksen poissaolokäytännöt
- Arviointi esiopetuksessa
- Kasvun ja oppimisen tuki
- Esiopetusta täydentävä varhaiskasvatus
- Esiopetuksen opiskeluhuolto
- Esiopetuskuljetusetuus
- Esiopetus yksityisessä päiväkodissa
- Perusopetus
- Kesäkerhot, koulujen kerhot, harrastustoiminta
- Työ- ja loma-ajat
- Koulun aloittaminen
- Painotettu opetus
- Koulukuljetukset
- Opetussuunnitelma
- Oppilaanohjaus
- Opiskeluhuolto
- Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
- Koululaisten iltapäivätoiminta
- Koulutapaturmat ja -vakuutukset
- Sijaiseksi hakeminen
- Peruskoulut
- Alhoniityn koulu 1-6 (ja 7-9)
- Kankaantaan koulu 1-6
- Koskenmäki-Tervasuon koulu 1-6
- Myllyhaan koulu 1-6
- Nokia-Viholan koulu 1-6
- Siuro-Linnavuoren koulu 1-6
- Taivalkunnan koulu 1-6
- Tottijärvi-Vahalahden koulu 1-6
- Harjuniityn koulu 1-9
- Rajasalmen koulu 0-9
- Emäkosken koulu 7-9
- Nokianvirran koulu 7-9
- Koulujen tilavaraukset
- Alhoniityn koulun tilavaraukset
- Emäkosken koulun tilavaraukset
- Harjuniityn koulun tilavaraukset
- Kankaantaan koulun tilavaraukset
- Koskenmäki-Tervasuon koulun tilavaraukset
- Myllyhaan koulun tilavaraukset
- Nokian koulun tilavaraukset
- Nokianvirran koulun tilavaraukset
- Siuro-Linnavuoren koulun tilavaraukset
- Taivalkunnan koulun tilavaraukset
- Tottijärvi-Vahalahden koulun tilavaraukset
- Viholan koulun tilavaraukset
- Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus
- Oppivelvollisuus
- Ammatillinen koulutus
- Lukio
- Opiskelijalle
- Aikataulut lukuvuonna 2023-2024
- Oppikirjat 2023–2024
- Opinto-oppaat
- Opetussuunnitelmat
- Ykkösille ja kotiväelle
- Abeille
- Opiskelijahuolto
- Erityisopetus
- Opinto-ohjaus
- Opiskelijatoiminta
- Nuoriso-ohjaaja
- Silta-opas
- Kirjastopalvelut: tietokeskus Silta
- Yritysyhteistyö
- Kansainvälisyys
- Vuosikertomukset
- Järjestyssäännöt
- Poissaoloihin puuttuminen
- Tietotekniikkaan ohjeita
- Opiskelijakortti
- Hakijalle
- Valmistuneelle
- Tiedotteita
- Yhteystiedot
- In English
- Opiskelijalle
- Pirkan opisto
Oppilaanohjaus
OPPIMAAN OHJAAMINEN
Oppilaan ohjaus on koko perusopetuksen ajan jatkuva oppimisen tukikeino. Ohjauksen tarkoitus on tukea, auttaa ja ohjata oppilasta niin, että oppilas selviytyy mahdollisimman hyvin opinnoistaan, pystyy tekemään parhaalla tavalla soveltuvat jatkokoulutus- ja uravalintaratkaisut.
Ohjauksen keskeisiä tavoitteita on tukea oppilaan hyvää oppimista ja kasvua, toimia yhteistyössä huoltajien, eri opettajien ja muun ammattihenkilöstön kesken sekä antaa huoltajille ja oppilaalle tietoa oppimispolusta, opiskelun jatkumosta, eri valintamahdollisuuksista. Tiedottaminen koulun työtavoista, ohjauksesta ja muusta tuesta perheille on keskeinen osa koulun ohjaustoimintaa. Ohjauksen tavoitteena on myös ehkäistä vaikeuksien syntymistä ja ohjata oppilasta oikealle polulle jatkokoulutusta ja työelämää ajatellen.
Alakoulussa ohjaus painottuu opiskelutaitojen kehittämiseen, omien vahvuuksien ja harjoitusta kaipaavien taitojen tunnistamiseen eri oppiaineiden yhteydessä. Oppilas saa myös tietoa työelämästä, opiskelumahdollisuuksista, eri valintojen merkityksestä ja yhteiskunnasta yleensä.