Poissaoloihin puuttuminen
- Poissaoloihin (luvaton poissaolo, sairauspoissaolo ja muu huolestuttava poissaolo) puuttuminen Nokian kaupungin lukiossa
- (laajennettu oppivelvollisuus)
Poissaolojen seuranta on säännöllistä ja jatkuvaa — Ennaltaehkäisevä toiminta
Koulun yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintaa suunnitellaan ja kehitetään vuosittain. Yhteisöllisen opiskeluhuollon keinoin lisätään opiskelijoiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Ryhmäyttämiseen, nivelvaiheisiin sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen kiinnitetään huomiota. Kodin ja koulun yhteistyön sujuvuus varmistetaan.
Opiskelijan poissaoloista herää huoli kotona/koulussa — Huoli puheeksi
Opettajalla on lain mukainen velvoite puuttua poissaoloihin, mikäli hänelle nousee asiasta huoli. Huoli voi nousta, vaikka huoltaja olisi hyväksynyt poissaolot. Opiskeluhuoltohenkilöstöön ollaan yhteydessä mahdollisimman matalalla kynnyksellä.
Ryhmänohjaaja keskustelee asiasta opiskelijan kanssa, on yhteydessä huoltajiin, sopii mahdollisesta yhteydenotosta opiskeluhuollon työntekijään.
AO+RO Poissaolojen seuranta
- Poissaolo tulee selvittää Wilmaan saman päivän kuluessa.
- Poissaolo merkitään joko sairauspoissaolo –merkinnällä tai luvaton. Muut mahdolliset poissaolot selvitetään Wilmaviestillä ryhmänohjaajalle.
- Alaikäisen poissaolon selvittää huoltaja. Kaikki poissaolot on selvitettävä.
- Aineenopettaja merkitsee opiskelijoiden poissaolot oppitunnin alussa (selvittämätön = vaaleansininen).
- Jos opiskelijalle tulee saman periodin aikana opintojakson neljäs (4) poissaolo, tai huoli on herännyt, aineenopettaja keskustelee poissaoloista opiskelijan kanssa ja ilmoittaa asian Wilma-viestillä opiskelijalle, ryhmänohjaajalle, huoltajalle sekä opinto-ohjaajalle.
- Aineenopettaja tekee myös merkinnän 4. poissaolo Wilmaan opiskelijan poissaolojen lisätietoihin
- Ryhmänohjaaja seuraa ryhmänsä poissaoloja viikoittain ja ottaa tarvittaessa yhteyttä huoltajaan/huoltajiin.
- Mikäli opiskelijalla on 5 poissaoloa, voidaan hänet jättää arvioimatta, mikäli arviointiin tarvittava näyttö puuttuu.
- Ryhmänohjaaja kokoaa moniammatillisen asiantuntijaryhmän – Yli 50 tuntia
RO Huoli puheeksi (15 oppituntia / periodi)
- Opiskelijan poissaoloista herää huoli (luvattomat ja selvittämättömät poissaolot, satunnaisia poissaoloja 15 oppituntia /periodi).
- Ryhmänohjaaja on yhteydessä huoltajiin/täysi-ikäiseen opiskelijaan selvittämättömistä tai muista huolta herättävistä poissaoloista (esim. suuri määrä sairauspoissaoloja).
- Ryhmänohjaaja keskustelee asiasta opiskelijan kanssa ja on yhteydessä huoltajiin Wilmaviestillä sekä ohjaa tarvittaessa opiskelijan opinto-ohjaajan, erityisopettajan ja/tai opiskelijahuollon työntekijän luokse.
- Ryhmänohjaaja tekee keskustelusta merkinnän opiskelijan Wilman RO-lomakkeelle.
- Jos opinnot eivät etene opiskelijan opintosuunnitelman mukaisesti tai opiskelijalla esim. on H-, K-, T- tai 4- suorituksia, ryhmänohjaaja tekee opiskelijan kanssa suunnitelman opintojen etenemiseksi. Tarvittaessa tehdään yhteistyötä opinto-ohjaajan / erityisopettajan kanssa.
- Opinto-ohjaaja tekee opintosuunnitelman muutokset (esim. yo-suunnitelma, HOPS, pidennykset).
RO+OPO+OH+ Aprehtori [tarvittaessa], Tukitoimet (yli 30 h / periodi)
- Mikäli tilanne ei muutu, ryhmänohjaaja kutsuu koolle monialaisen asiantuntijaryhmän (opiskelija, alaikäisen opiskelijan huoltaja(t), ryhmänohjaaja, opinto-ohjaaja ja tarvittaessa erityisopettaja tai opiskeluhuollon henkilöstöä) opintojen sujumisesta ja mahdollisista tukitoimien tarpeesta.
- Ryhmänohjaaja kirjaa tapaamisessa päätetyt jatkotoimenpiteet Wilman muistioon. Tarvittaessa voidaan kutsua opiskeluhuollon henkilökuntaa ja/tai koulun ulkopuolisia tahoja mukaan / konsultoida heitä.
- Palaverissa sovitaan myös seurannasta.
- Moniammatillista asiantuntijaryhmää ei tarvitse kutsua koolle, mikäli poissaolojen syy on ilmeinen (esim. sairaus tai lomamatka) ja poissaolojen korvaamiseksi on tehty suunnitelma.
RO+OPO+Aprehtori+OH, Jatkotoimet (poissaolot jatkuvat tai 50 h / lukukausi)
- Tarvittaessa pidetään yksi tai useampi seurantapalaveri, jossa sovitaan mahdollisista lisätukitoimista.
- Apulaisrehtorin kanssa voidaan sopia seurantajakso, jonka aikana opintojen täytyy edetä riittävästi. Tällöin opinto-ohjaaja kartoittaa yhdessä opiskelijan kanssa muut opiskeluvaihtoehdot.
- Jos poissaoloja 50 tuntia lukukaudessa, ryhmänohjaaja kutsuu koolle moniammatillisen asiantuntijaryhmän. Käytäntö sama kuin 30h/periodi.
- Moniammatillista asiantuntijaryhmää ei tarvitse kutsua koolle, mikäli poissaolojen syy on ilmeinen (esim. sairaus tai lomamatka) ja poissaolojen korvaamiseksi on tehty suunnitelma.
Rehtori+OPO, Eroaminen, eronneeksi katsominen
- Mikäli tukitoimet eivät auta tai opiskelija ei ota niitä vastaan, opiskelija ei ole halukas siirtymään toiseen oppilaitokseen, eivätkä opiskelijan opinnot edelleenkään etene opintosuunnitelman mukaan, rehtori katsoo opiskelijan eronneeksi.
- Oppivelvollisuutta suorittava opiskelija on katsottava eronneeksi viimeistään kuukauden kuluttua siitä, kun opiskelija on ollut viimeksi koulussa. Tilanteessa on järjestettävä kuulemistilaisuus.
- Jos opiskelija joudutaan katsomaan eronneeksi, rehtori tekee oppivelvollisesta ilmoituksen hänen asuinkuntaansa ja muista Etsivään nuorisotyöhön.
- Mikäli oppivelvollinen siirtyy toiseen oppilaitokseen, rehtori seuraa VALPAS-järjestelmän kautta, että hän aloittaa opinnot uudessa oppilaitoksessa.
- Jos opiskelija on suorittanut oppivelvollisuutensa, eikä itse erotessaan siirry toiseen oppilaitokseen, opinto-ohjaaja tekee ilmoituksen Etsivään nuorisotyöhön.
Tehdään lastensuojeluilmoitus alaikäisestä opiskelijasta
Jos palaverissa sovitut asiat eivät toteudu, huoltajat eivät saavu kahteen sovittuun palaveriin tai huoltajat eivät halua tehdä yhteistyötä koulun kanssa, koulun henkilökunnalla on velvollisuus tehdä viipymättä lastensuojeluilmoitus alaikäisestä opiskelijasta.