Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Nokian kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelma on julkaistu ePerusteet-palvelussa.

 

  • Oppimisen tuki tarkoittaa apua, jota oppilas tarvitsee oppimisessa ja koulunkäynnissä. Oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko perusopetuksen ajan. Oppilaan saaman tuen tulee olla joustavaa, pitkäjänteisesti suunniteltua ja tuen tarpeen mukaan muuttuvaa. Tukimuotoja käytetään sekä yksittäin että yhdessä toisiaan täydentävinä. Tukea annetaan niin kauan ja sen tasoisena kuin se on tarpeellista.
  • Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oikeus saada oppimisen ja koulunkäynnin tukea, kun hän sitä tarvitsee. Kun tuen tarve havaitaan, koulun on tarjottava sitä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa oppilaan omassa opetusryhmässä.
  • Oppilaalle omassa opetusryhmässä annettava tuki voi olla yleistä tukiopetusta, opetuskielen tukiopetusta tai erityisopettajan antamaa opetusta.
  • Jos ryhmässä annettava tuki ei ole riittävää, oppilas voi saada myös henkilökohtaista tukea. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi säännöllistä erityisopettajan opetusta pienryhmässä tai erityisluokanopettajan opetusta erityisluokassa. Henkilökohtaiseen tukeen voivat kuulua myös tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä erilaiset apuvälineet.
  • Oppimisen tuen järjestelmän tavoitteena on varmistaa, että kaikki perusopetuksen oppilaat voivat osallistua opetukseen ja suorittaa perusopetuksen koko oppimäärän eli koko perusopetuksen.
  • Oppilaan etu on aina etusijalla tukea suunniteltaessa ja järjestettäessä. Tärkeintä on suunnitella opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtainen tuki niin, että ne tukevat kaikkien oppimista juuri kyseisessä ryhmässä. Tämä muuttaa tuen painopistettä ennaltaehkäisevään suuntaan.
  • Uusi oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestelmä velvoittaa opettajaa suunnittelemaan ja toteuttamaan opetusta ryhmän tarpeiden mukaan. Ryhmässä annettavia tuen keinoja voivat olla esimerkiksi opetuksen eriyttäminen, samanaikais- ja yhteisopetus ja oppimisympäristön esteettömyyden ja saavutettavuuden parantaminen.
  • Eriyttäminen tarkoittaa opetuksen muokkaamista oppilaan tarpeisiin esimerkiksi opetusjärjestelyjen, oppimisympäristön, opetusmenetelmien, materiaalien tai arvioinnin käytänteiden avulla. Samanaikais- ja yhteisopetuksessa useampi opettaja, kuten luokan- ja erityisopettaja, opettavat yhdessä.
  • Uusi oppimisen tuen järjestelmä tuo muutoksia opettajan käytännön työhön. Uudistus vähentää tuen tarpeen arviointiin ja suunnitteluun liittyvien asiakirjojen määrää ja selkeyttää koko prosessia arvioinnista suunnitteluun ja päätöksentekoon. Toisaalta uudistus lisää opettajan vastuuta toteuttaa tukea ryhmän tarpeiden mukaisesti.
  • Oppilaiden oppimisen edistymisen ja hyvinvoinnin seuranta korostuu entistä enemmän opettajan työssä. Opettajan tulee suunnitella opetusjärjestelyt ryhmän tarpeiden mukaan ja tehdä tarvittaessa muutoksia oppimisen tueksi. Lisäksi opetus- ja kasvatushenkilöstön välinen yhteistyö on aiempaa tärkeämpää tuen suunnittelussa ja toteutuksessa.
  • Myös oppimisen tuen prosessit ja käsitteet uudistuvat 1.8.2025 alkaen. Perusopetuksessa ei enää käytetä perinteisiä tuen tasoja, kuten yleistä, tehostettua ja erityistä tukea. Tuen tulee perustua konkreettisiin pedagogisiin ratkaisuihin ja tukimuotoihin, jotka mukautuvat ryhmän ja oppilaan tarpeiden mukaan.
  • Kaikille oppilaille tulee tarjota yhdenvertaiset mahdollisuudet saada tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin. Uudistus koskee kaikkia tuen tarpeessa olevia oppilaita sekä perusopetuksen järjestäjiä. Aiemmasta poiketen uudistus koskee sekä kunnallisia että yksityisiä opetuksen järjestäjiä. Tällä on tarkoitus varmistaa, että kaikki tukea tarvitsevat saavat sitä ja tuki toteutetaan yhdenmukaisesti.

Lähde: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/selkeasti-oppimisen-tuesta-perusopetuksessa