Mielen hyvinvointi ja tukea päihdeongelmiin

Tälle sivulle on kerätty tietoa tukemaan niissä elämäntilanteissa, joissa oma tai läheisten mielen hyvinvoinnin ongelmat, päihteidenkäyttö tai raha- ja digipeliongelmat askarruttavat. Alta löydät linkkejä kunnan järjestämiin palveluihin sekä netistä löytyviin tietolähteisiin ja tukipalveluihin.

Pirkanmaan hyvinvointialueen tarjoamat palvelut

Pirkanmaan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon palvelut auttavat, jos sinulla on huolta omasta tai läheisesi mielenterveydestä tai päihteidenkäytöstä. Voit halutessasi saada apua ja tukea sairaanhoitajalta, terveydenhoitajalta tai lääkäriltä. Voit ottaa yhteyttä terveysasemaasi, neuvolaan, koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon tai omaan työterveyshuoltosi palveluntarjoajaan.

Terveysasemalle hakeutuessasi voit kiireettömissä tapauksissa myös lähettää Omahoito-viestin. Tämä viesti ohjautuu terveyspalveluille ja saat vastauksen viestiisi kansalaisen terveyspalveluun viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Jos tarvitset kiireellistä hoitoa, niin ota yhteyttä Nokian kiirevastaanoton hoidon tarpeen arviointiin. Puhelinnumerot ja aukioloajat löydät Pirhan sivuilta. Vastaanoton ollessa suljettuna voit ottaa yhteyttä Pirkanmaan päivystysapuun 116 117, josta saat ohjeita ja neuvoja äkillisiin ongelmiin. Hätätilanteessa soita yleiseen hätänumeroon 112.

Tarvittaessa täysi-ikäiset kuntalaiset voivat hakeutua myös mielenterveys- ja päihdepalveluihin, jotka tukevat mielenterveyteen, päihteisiin tai peliriippuvuuteen liittyvissä ongelmissa. Palveluihin on mahdollista myös ohjautua lähetteellä perusterveydenhuollon kautta. Palveluiden yhteystiedot ja puhelinnumerot löytyvät Pirhan sivuilta.

Tietoa ja tukea

Tukea mielen hyvinvointiin

• Mielenterveystalosta löydät luotettavaa mielenterveyttä ja päihteitä koskevaa tietoa, oman tilanteen selvittämisessä auttavia testejä, omahoitoa tukevia oppaita sekä koottua tietoa tarjolla olevista palveluista.
  • Omaolon valmennusohjelma auttaa arjen harmituksen vähentämisessä ja hallitsemaan vastoinkäymisten kohtaamisessa syntyvää harmitusta sekä kielteisiä tuntemuksia ja reaktioita.
  • Melenterveyden keskusliiton Mistä apua? -puhelinneuvonnasta saat tukea, neuvontaa ja ohjausta kun koet olevasi neuvoton ja epätietoisuus aiheuttaa turhautumista, hämmennystä ja hätää.
  • Mieli ry. tarjoaa sinulle tukea ja keskusteluapua kriiseissä ja vaikeissa elämäntilanteissa matalalla kynnyksellä. Voit soittaa kriisipuhelimeen, ottaa yhteyttä chatin välityksellä tai löytää lisää tietoa vertaistukiryhmistä
  • Finfami ry:n omaisneuvonnasta saat tietoa, tukea ja toivoa muuttuneeseen elämäntilanteeseesi sairastuneen läheisenä.
  • Kriisikeskus Osviitta tarjoaa keskustelutukea nopeasti, ilman lähetettä tai diagnoosia. Voit ottaa yhteyttä missä tahansa tilanteessa, jossa tarvitset ulkopuolista keskustelutukea.

Lisätietoa ja tukea päihteisiin

Päihdelinkki tarjoaa laajasti tietoa ja tukea päihteistä ja riippuvuuksista. Sivuilta löytyy kattava tietopankki, testejä, oma-apusisältöjä, vertaistukea ja neuvontapalvelu. Palvelu on tarkoitettu päihteiden käyttäjille, pelaajille, läheisille ja kaikille riippuvuustiedosta kiinnostuneille.

Alkoholi

• Terveyskirjasto Duodecimin ylläpitämästä tietopankista löydät ajantasaista tietoa alkoholin vaikutuksista terveyteesi ja hyvinvointiisi.
  • Alkoholin käytön riskitestin avulla saat tilannekuva alkoholin käytöstäsi, sekä mahdollisista riskeistä ja haitoista.

Tupakka ja nikotiini

Huumaavat aineet

• Päihdeasiamies auttaa ja neuvoo sinua jos haluat hakeutua vapaaehtoisesti päihdehoitoon ja -kuntoutukseen. Neuvontaa on tarjolla myös hakijan läheisille. Ohjaus sisältää tietoa lakisääteisten palvelujen, etuuksien ja tukien saamisesta.
  • Päihdelinkin sivuilta löydät useita testejä muun muassa kannabiksenkäytön riskeihin, huumeiden käytön riskeihin, hoitomotivaation tasoon ja huumeidenkäyttötestin.
  • Päihdelinkin pikatiedossa on tiiviisti kuvattuna luotettavaa perustietoa eri huumaavista aineista, niiden vaikutuksista sekä riskeistä.
  • Mielenterveystalon sivuilta löydät tietoa yleisimmistä päihteistä ja päihdeongelmista.
  • Kokemusasiantuntijat: Vapaaksi huumeista -videosarjassa kokemusasiantuntijat kertovat miten ovat lopettaneet huumeiden käytön ja mitä kaikkea se on heiltä vaatinut.

Lisätietoa ja tukea rahapelaamiseen

• Peluuri tarjoaa tukea, jos sinulla tai läheiselläsi on rahapelaamista koskevia ongelmia. Sivuilta löydät auttavan puhelimen ja chatin, tietoa ja ohjeita, vertaistukea sekä tukea talous- ja velkaongelmiin. Voit myös ottaa yhteyttä peluurin palveluihin videopelaamista koskevissa ongelmissa.
  • Pelirajaton tarjoaa tietoa ja vertaistukea ongelmallisesti rahasta pelaaville ja heidän läheisille. Vertaistukea on saatavilla ryhmämuotoisena, chatissa tai tukihenkilötoimintana.

Tukea läheisille