Klassisen musiikin huippuja konsertoi Nokialla maaliskuussa

Nokialla järjestetään maaliskuussa klassisen musiikin konsertteja, jotka tuovat kaupunkiin nimekkäitä taiteilijoita. Alkuvuodesta Emma-palkinnon saanut Kamus-kvartetti esiintyy Knuutilan kartanolla Siurossa, ja Wieniläisessä iltapäivässä esiintyvät viulisti Elisabeth Kropfitsch ja baritoni Benno Schollum (Itävalta) pianisti Maija Weitzin kanssa Kerholassa. Kaupungin kulttuuripalveluiden järjestämiin konsertteihin on vapaa pääsy.

Emma-palkittu Kamus-kvartetti Knuutilan kartanolla, Lukkisalmentie 49, Siuro
la 10.3.2018 klo 17

Yleisölle tarjoutuu hieno mahdollisuus kuulla maamme eturivin taiteilijoihin lukeutuvia muusikkoja, kun Kamus-kvartetti esiintyy Knuutilan kartanolla Siurossa lauantaina 10.3. klo 17. Viime vuonna 15-vuotisjuhliaan viettänyt Kamus sai heti vuoden alkuun loistavia uutisia ja juhlii EMMA-palkintoa parhaasta klassisen musiikin levystä. Kamukselta ilmestyi viime vuonna uusi levy sisältäen mm. Esa-Pekka Salosen jousikvarteton ”Homunculus” maailman ensilevytyksen. Tällä levyllä Kamus voitti EMMA-palkinnon alkuvuodesta 2018. Kvartetin edellinen levy, Sibeliuksen, Kaipaisen ja Tiensuun kvartetoista koostuva arvostelumenestys ”Different Voices” voitti Yleisradion ”Vuoden levy”-palkinnon vuonna 2016.

Vahvalla ja persoonallisella soitollaan hurmannut Kamus jatkaa matkaa kohden kansainvälisiä konserttilavoja. Viime vuosi sisälsi kiertueita ja konserttimatkoja Meksikoon, Englantiin, Ruotsiin ja Hollantiin, joukossa debyytti mm. Amsterdamin Concertgebouw’ssa. Aktiivisena toimijana suomalaisessa musiikkielämässä vaikuttava Kamus on perustanut projektin ”KUULKAA! – kvartetti soi kaikkialla”, missä Kamus haluaa esitellä jousikvartetin mahdollisuuksia lisätä klassisen musiikin konserttien tarjontaa paikkakunnilla, joihin esimerkiksi kaupunginorkesterijärjestelmä ei yllä.

Kvartetin tuo Knuutilaan Nokian kaupungin kulttuuripalvelut yhteistyössä Siuro-Seuran kanssa. Konsertti on osa Suomen Kulttuurirahaston avustuksella toteutettavaa KUULKAA-konserttisarjaa.
Konserttiin on vapaa pääsy. Väliajalla on Siuro-Seuran puffetti (omakustanne).

KAMUS
Terhi Paldanius, 1.viulu
Jukka Untamala, 2.viulu
Jussi Tuhkanen, alttoviulu
Petja Kainulainen, sello

Missy Mazzoli: Death Valley Junction
W.A.Mozart:  Kvartetto D-duuri KV575

F.Schubert: Kvartetto d-molli, ”Tyttö ja kuolema”

Wieniläinen iltapäivä Kerholassa, Souranderintie 13, Nokia
su 18.3. klo 14
Ohjelmassa mm. Haydn, Mozart, Robert Stolz…

Kevään konserttitarjonta Nokialla saa kansainvälistä väriä, kun Kerholassa kuullaan huippumuusikoita Wienistä. Viulisti Elisabeth Kropfitsch ja baritoni Benno Schollum konsertoivat yhdessä pianisti Maija Weitzin kanssa konsertissa, jonka Weitz tuo Nokialle kansainvälisten yhteyksiensä ansiosta.

Elisabeth Kropfitsch toimii Wienin musiikkiyliopiston viulunsoiton professorina ja konsertoi eri puolilla maailmaa sekä solistina että kamarimuusikkona. JESS-trio Wienin jäsenenä häntä kuullaan jatkuvasti mm. trion omassa konserttisarjassa Wienin Konzerthausissa. Suomessa häntä on kuultu aiemmin mm. Tampere-talossa. Laajan kansainvälisen uran tehnyt baritoni Benno Schollum on esiintynyt kuuluisien kapellimestareiden johdolla: heistä mainittakoon erityisesti Yehudi Menuhin. Tärkeä alue Schollumin uralla ovat myös konsertit lied-laulajana. Hän on toiminut vuosikymmenien ajan opettajana Wienin musiikkiyliopistossa. Espoolais-nokialainen Maija Weitz kuuluu eturivin kamarimuusikoihin ja lied-pianisteihin. Häntä kuullaan jatkuvasti mm. tunnettujen oopperalaulajien pianistina. Yhteistyö wieniläisen musiikkimaailman kanssa on kansainvälistänyt hänen toimintaansa. Pianonsoittoa Maija Weitz on opettanut mm. Sibelius-Akatemiassa.

Konsertti toteutetaan yhteistyössä Nokian kaupungin kulttuuripalveluiden kanssa, Itävallan Suomen suurlähetystön tukemana. Konserttiin on vapaa pääsy.

Lisätietoja konserteista Nokian kaupungin kulttuuripalvelut p. 040 133 4101 tai kulttuuri@nokiankaupunki.fi