Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahasto jakoi apurahat taiteeseen ja kulttuuriin

Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahaston vuoden 2020 apurahat on jaettu. Rahasto jakoi 13 800€ yksityishenkilöille ja työryhmälle sekä 5 000€ suuruisen palkinnon Nokian Työväen Teatterin toiminnanjohtaja Heli Pitkäselle.

APURAHOJEN SAAJAT VUONNA 2020
Nokian kaupungin rahastoon lähetettiin 15 apurahahakemusta 1.-31.1.2020. Rahasto teki esityksensä apurahojen jaosta Alfred Kordelinin säätiön hallitukselle, joka hyväksyi tehdyn esityksen. Apurahan saavat:

Ilmastotyöryhmä Siuron Iloinen ilmastopäivä 4 000€
Siuron toinen Iloinen ilmastopäivä kokoaa yhteen mielenkiintoisia näkökulmia ilmastonmuutokseen ja sen vaikutuksiin. Koko perheen maksuttomassa tapahtumassa tuodaan esiin Siuron ainutlaatuista ympäristöä ja kulttuurin kentän osaamista. Tapahtumassa on tarjolla monipuolinen kattaus taidetta, tutkimusta, ruokaa, luontoa, yhdessäoloa, musiikkia ja keskustelua.

Kasvatustieteen maisteri Hannu Kesola 650€
Englantiin suuntautuvaan matkaan Nokialle sijoittuvien Nordic Noir-henkisten sarjakuvien esittelyyn suureen sarjakuvatapahtumaan, jonne Kesola on kutsuttu ensimmäisenä suomalaisena sarjakuvantekijänä kunniavieraaksi.

FM Carita Rassa 5 650 €
Kuvanveistäjä Mauno Kiviojan (1941-2018) muistonäyttelyn järjestämiseen Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa.

Nuoriso- ja yhteisöohjaaja, luovan alan freelancer Saija Viljanen 3 500€
Suomalaiseen saunaperinteeseen ja -kulttuuriin pureutuvan kansanmusiikkikomedian käsikirjoittamiseen.

NOKIAN TYÖVÄENTEATTERIN TOIMINNANJOHTAJA HELI PITKÄSELLE PALKINTO
Säätiö halusi lisäksi huomioida Nokian Työväen teatterin toiminnanjohtajan pitkän harrastajateatteriuran myöntämällä hänelle 5 000€ suuruisen palkinnon. Perusteluissa sanotaan: ”Heli Pitkänen otti ohjat Nokian Työväen Teatterissa vuonna 1998. Pienen piian roolista vuonna 1986 alkanut ura jatkui sittemmin isommilla rooleilla. Nykyään Pitkänen myös ohjaa useimmat näytelmät niin Nokia -saliin talvikaudelle kuin Kennonnokan kesäteatteriin. Nokian Työväen Teatteri saattaa hyvinkin olla yksi Suomen suosituimpia harrastajateattereita, sillä näytännöt ovat lähes poikkeuksetta loppuunmyytyjä ja niitä tullaan katsomaan eri puolilta maakuntaa ja kauempaakin. Markkinointi ja ryhmämyynti ovatkin Pitkäsen keskeisiä tehtäviä. Nokian Työväen Teatteri tekee viihteen ohessa yhä myös yhteiskunnallista teatteria, esimerkkinä kesän 2018 väkevä Täällä Pohjantähden alla.” Perusteluissa kehutaan Heli Pitkäsen monialaista osaamista: ”Hän markkinoi ja koordinoi, ohjaa ja tekee koreografioita ja on tiiviisti mukana kaupungin matkailuyhteistyössä, kaiken kaikkiaan erinomainen ja energinen toiminnanjohtaja. Nyt annettavaa tunnustusta voisi ajatella hänen kohdallaan elämäntyöpalkintona.”

Alfred Kordelinin säätiö on yksityinen yleishyödyllinen apurahasäätiö. Säätiö jakaa vuosittain apurahoina ja palkintoina noin 5 miljoonaa euroa apurahoina ja palkintoina. Vuonna 2020 säätiön toiminnan aloittamisesta on kulunut 100 vuotta.

Nokian kaupungin rahasto on yksi säätiön kuudestatoista kaupunki- ja kohderahastosta ja samalla toiseksi suurin kaupunkirahasto 400 000 euron peruspääomalla. Rahastosta myönnetään vuosittain apurahoja paikallisen kulttuurin tukemiseen esimerkiksi tieteelliseen ja taiteelliseen työskentelyyn sekä erilaisiin kulttuurihankkeisiin. Alfred Kordelinin säätiö voi vastaanottaa Nokian kaupungin rahastolle osoitettuja lahjoituksia.

Nokian kaupungin rahaston asiamies
vapaa-aikajohtaja Marko Ojala
marko.ojala@nokiankaupunki.fi
puhelin 040 7799 068