Nokialla kerrotaan lähiluonnon merkityksestä uusin opastein

Nokian kaupungin luontokohteisiin, Puropuistoihin, Maatialanharjulle sekä Halkoniemeen, asennetaan uusia luonto-opasteita kaupunkilaisten hyödyksi ja iloksi. Luonto-opasteet kertovat alueiden luontoarvoista ja lähiluonnon merkityksestä. Opasteiden visuaalisuuteen sekä ymmärrettävyyteen on kiinnitetty erityistä huomiota ja niiden kuvituksesta on vastannut nokialainen graafinen suunnittelija Outi Virtanen.

Antti Mäkelä esittelee maastoon pystytettyä uutta luonto-opastetta.

”Puropuistot toimivat tärkeinä ekologisina käytävinä Nokian kaupungin halki, jonka vuoksi ne tulee säilyttää mahdollisimman luonnontilaisina. Puropuistoihin on asennettu neljä opastaulua, jotka esittelevät Kyyninojan ja Laajanojan lajistoa, kuten esimerkiksi purotaimenen ekologiaa. Lisäksi kerrotaan mm. lähiluonnon vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin”, kertoo ympäristönsuojelusuunnittelija Antti Mäkelä Nokian kaupungilta.

Nokian keskustan itäpuolella, Vihnusjärven rannalla sijaitsevalle Maatialanharjun luontopolun varrelle asennetaan viisi opastetta. Opasteet kertovat harjun synnystä, sen luonnosta sekä ensimmäisen maailmansodan aikaisista linnoituksista.

”Pyhäjärven rannassa Halkoniemen läheisyydessä kasvaa uhanalaista ja rauhoitettua kynäjalavaa. Kynäjalava on Nokialle tunnusomainen jalopuu, jonka esiintymisestä kaupungissamme olemme ylpeitä ja haluamme kertoa tästä harvinaisesta lajista ranta-alueilla liikkuville”, kuvailee Mäkelä.

Uusien luonto-opasteiden lisäksi Nokian kaupunki on kunnostanut retkeilyreittejä Maatialanharjulla, Ruutanassa, Kivikeskulla sekä Luodon saarella. Mäkelä toivoo, että nämä toimenpiteet innostavat sekä kaupunkilaisia että matkailijoita tutustumaan nokialaiseen luontoon.

ympäristönsuojelusuunnittelija Antti Mäkelä, puh. 040 133 4451

Uudet luonto-opasteet esittelevät mm. lähiluonnon lajistoa.