Operaatio Pirkanmaan vuosi 2022

Kulttuurin alueellinen kehittämishanke Operaatio Pirkanmaa 2022–2024 on täydessä vauhdissa toisen toimintavuoden käynnistyttyä. Vaikka katse kehittämishankkeessa suuntautuukin tulevaan, on hyvä tehdä katsaus hankkeen ensimmäisen toimintavuoden tuloksiin.

Vuonna 2022 Operaatio Pirkanmaan tuella järjestettiin yhteensä 532 tapahtumaa tai tilaisuutta, joihin osallistui yhteensä 56 668 henkeä. Toimintaan rahoitusta sai 151 eri projektia. Näiden projektien työllisyysvaikutus oli kuluneen vuoden aikana 16 henkilötyövuotta, joista yhdeksän meni freelance-kentällä toimivien henkilöiden työllistämiseen. Hankkeen toteutumisesta eivät kuitenkaan kerro kokonaisuutta ainoastaan numerot. Pirkanmaan 20 kunnan yhteishankkeen tavoitteena on kehittää alueen kulttuuritoimijoiden yhteistyöverkostoa ja toimintamalleja, ja siten edistää luovien alojen ekosysteemiä alueella. Hanke toimii neljän peruspilarin varassa, jotka ovat kulttuurinen ohjelmisto, osaamisen kehittäminen, kuntayhteistyö ja kansainvälistymisen tuki.

Hankkeen toteutumisesta vuonna 2022 voit lukea tarkemmin Operaatio Pirkanmaan verkkosivujen uutisesta.

Hankkeen toteuminen Nokialla 2022

Kulttuuriohjelmistosta toteutuivat viime vuonna seuraavat:
Nuorten Resonanssi -tanssipaja ja konsertti 30.5.
MetsäFolk 18.8.
#taidejahti 25.8. – 11.9.
Lasten Kyläkarnevaalit 10.9. Knuutilassa
Sellomusiikkia ja minisellotunteja kauppakeskukseen Citymarketissa 10.12.
Yhteisötaidekuoro palvelutaloon -toiminta siirtyi vuodelle 2023.

Kehittämistoiminnassa olimme mukana muun muassa:
Kuntien verkostotapaamiset
Kehittämistavoitekorttien muotoilu (2023 – 2024 kehittämispaketit)
Hankkeiden yhteiset verkostoitumisillat keväällä 2022

Koulutusta oli tarjolla muun muassa seuraavista aiheista:
Yritysyhteistyön kehittäminen & kulttuurisponsorointi
Palvelutuotteistaminen
Tuotteistamisen yksilösparraus
Yhteistyöhankkeiden koulutukset

Vuoden 2023 ohjelmasta

Nokialla toteutuvasta kulttuuriohjelmasta tiedotetaan kevään aikana. Osallistumme myös kulttuuritiloja ja kestävää kulttuuria koskevaan kehittämistyöhön. Hanke tarjoaa luovan alan toimijoille esimerkiksi koulutusta. Ajankohtaisista aiheista saat tietoa hankkeen verkkosivuilta ja seuraamalla sosiaalisessa mediassa #operaatiopirkanmaa. Voit myös tilata uutiskirjeen sähköpostiisi.

www.operaatiopirkanmaa.fi

Pia Keltti