Taidetila Raamissa avautuu lasin ja pronssin hienostunut ja huikea vuoropuhelu

Johanna Lehdon lasi- ja pronssiveistoksista koostuva Vuoropuhelu-näyttely avautuu taidetila Raamissa maanantaina 20.2.2023.

Johanna Lehdon ”Vuoropuhelu” on kokoava näyttely, jossa on esillä taiteilijan aikaisemmin valmistettuja lasiveistoksia ja uudempia pronssiveistoksia. Näyttelyssä on myös vanhempia teoksia, jotta yhteys aikaisempaan tuotantoon tulee esille. Näyttely on kooste ja kokonaisuus Lehdon taiteellisen työskentelyn historiaa, nykyhetkeä ja tulevaisuuden ajatuksia.

Näyttelyn keskeinen teema liittyy ihmisen kuvaamiseen, sillä teosten aihe ja inspiraation lähde on säilynyt samana lähes koko ajan: ”Ihmistä käsittelevä aihemaailma on mielenkiintoinen, monipuolinen ja rajaton. Ympäristö, jossa elämme, on hyvin pitkälle ihmisen muokkaama”, Lehto kuvailee. Myös luonto on ehtymätön ja aina yhtä kiehtova työskentelyn innoittajana.

Muotoilijana ja taiteilijana Johanna Lehtoa kiinnostavat erilaiset valmistus- ja työstömenetelmät, ja hän suunnittelee ja valmistaa kaikki teoksensa itse. Pääasialliset materiaalit ovat lasi ja pronssi. Lasin valmistuksessa Lehto käyttää usein kipsimuotteja, oli sitten kyse puhalletuista teoksista tai uunitekniikoilla valmistetuista teoksista.

Vuoropuhelua näyttelyssä käyvät taiteilijan teosten ihmishahmot ja näyttelyn kävijä, materiaaleina lasi ja pronssi ja taiteilijan tuotannon eri aikakausien teokset.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Johanna Lehto, johanna.m.lehto@gmail.com, +358 40 737 24 54

Taidetila Raami: Hanna Westman, museo- ja kokoelma-amanuenssi, hanna.westman@nokiankaupunki.fi, +358 44 486 0979

Taidetila Raami

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta

Välikatu 11, Nokia

Johanna Lehto: Vuoropuhelu 20.2.-24.3.2023

Avoinna ma ja to 9-19, ti, ke ja pe 9-18, la 9-15

Raamiin on aina vapaa pääsy. Lämpimästi tervetuloa!

Taidetila Raami on muunneltava, noin 110 m2 vaihtuvien näyttelyiden tila Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virran 1. kerroksessa. Tilasta ei peritä vuokraa, ja Kuvasto ry:n kuuluville taiteilijoille maksetaan näyttelykorvaukset. Näyttelytilojen läheisyydessä sijaitsevat työpajatilat sekä laadukkaalla tekniikalla varustettu Hiomo-sali lisäävät vaihtoehtoja järjestää tapahtumia ja toimintaa näyttelyiden yhteyteen. Raamin näyttelyohjelmaa koordinoi Nokian kaupungin kulttuuripalvelut.