Kasvava ja kehittyvä Nokia haluaa olla Suomen parhaita kuntatyönantajia

Nokian kaupunginjohtajana vuodesta 2013 toiminut Eero Väätäinen on päässyt seuraamaan kaupungin kehitystä ja työmarkkinoita näköalapaikalta. Nokian hän kuvaa olevan voimakkaasti kasvava kaupunki, jonka työmarkkinat monipuolistuvat ja laajenevat – ja jossa imua työntekijöille tuovat muun muassa loistava sijainti, kehittyvät palvelut ja selkeä kaupunkistrategia.

Nokian kaupunginjohtaja Eero Väätäinen

Kasvamme Tampereen kaupunkiseudun kanssa, ja koko alueen positiivinen kehitys näkyy täälläkin. Olemme säilyttäneet kaupunki-identiteettimme ja luoneet vahvan oman profiilin bio- ja kiertotalouden parissa. Vihreä siirtymä tuo työmahdollisuuksia myös tulevaisuudessa ja ECO3-alueemme on jo valtakunnallisesti tunnettu, Väätäinen sanoo.

Nokian kaupunkistrategia on otsikoitu linjakkaasti  ”Elinvoimainen ja ekologinen Nokia 2030”. Tavoitteena on olla kiertotalouden kärkikuntia, Suomen parhaita kuntatyönantajia sekä Pirkanmaan paras yrityskunta. Tilastot ja tutkimukset osoittavat, että oikealla tiellä ollaan.

Kaupunki kannustaa haastamaan ja kouluttautumaan

Nokialla työpaikkoja on tarjolla muun muassa varhaiskasvatuksessa, palvelualoilla ja perinteisessä teollisuudessa. Konepajateollisuudessa ei enää töitä tehdä “kädet mustana haalarit päällä”, vaan työ vaatii monenlaista osaamista.

Konepajateollisuus on Nokian historiallinen vahvuus, josta halutaan pitää kiinni. Tänä päivänä se on pitkälti älyohjattua, modernia ja korkean osaamisen työtä. Tarvitsemme tulevaisuudessa entistä enemmän korkeasti koulutettuja osaajia, Väätäinen vinkkaa.

Kaupunki itse työllistää noin 1300 tekijää. Kaupunki haluaa edustaa koulutus- ja kehitysmyönteistä asennetta, jossa poliittinen päätöksenteko ja operatiivinen toiminta on selkeästi linjattu ja työ sujuvaa.

Maailma muuttuu voimakkaasti, ja jatkuva nälkä itsensä kehittämiseen on tärkeää. Kannustamme omia työntekijöitämme kurssittautumaan ja kouluttautumaan, ja pyrimme ylläpitämään ilmapiiriä, jossa ihmiset uskaltavat haastaa nykyisiä, toimiviakin prosesseja rakentavasti!

Henkilöstön hyvinvoinnista huolehditaan monin nykyaikaisin keinoin: muun muassa työsuhdepolkupyöräetuus on otettu käyttöön.

Monipuolinen työmarkkina tuo asukkaita ja työvoimaa

Työmatkaliikennettä Tampereen ja Nokian välillä on runsaasti, mutta Nokia saa myös uusia työntekijä-asukkaita kiihtyvällä tahdilla: kuntien muuttovoittovertailussa Nokia on Suomen kärkikymmenessä ja työllistymisen nettomuuttovoitossa sijalla 6, viimeisimmässä vuoden 2021 tutkimuksessa.

Kaupunki saa siis uusia asukkaita ja sekä kaupunki että yritykset samalla uutta työvoimaa. Mikä on Nokian positiivisen nosteen salaisuus?

Kaupunkiorganisaatiossa avainasemassa on strategian selkeys: Henkilöstölle on selvää, mitkä ovat yhteiset tavoitteet, ja työyksiköissä strategiaa viedään käytäntöön työrauhan vallitessa. Olemme tietoisesti panostaneet johtamiseen, siihen että työ on mahdollista tehdä hyvin ja omaan työhön voi vaikuttaa.

Muuttoliikennettä tukee se, että Nokialla on tehty merkittäviä investointeja tiloihin ja palveluihin: uusia kouluja ja kilpailutason palloiluhalli on jo rakennettu ja uusi uimahalli on suunnitelmissa. Monimuotoisuus sekä palveluissa että työpaikoissa on tärkeää.

Yrityksiin on vaikea saada työntekijöitä ja kuntaan muuttajia, jos perheessä molemmille puolisoille ei löydy alueelta töitä. Väitän, että pääkaupunkiseudun jälkeen Tampereen seutu tarjoaa tähän parhaat mahdollisuudet.