Veteraanipäivä Nokialla

Kansallista veteraanipäivää ei voida tänäkään vuonna juhlistaa perinteisin yleisötapahtumin koronapandemian jatkuessa edelleen. Nokialla lasketaan tiistaina 27.4.2021 seppeleet sankarihaudoille Nokian kirkolla sekä Tottijärven ja Suoniemen kyläkirkoilla ilman yleisöä. Nokian kirkolta taltioitava seppeleenlasku on nähtävissä jälkikäteen Nokian kaupungin YouTube-kanavalla.

Sinivalkoisin kukin ja nauhoin koristelu havuseppele Nokian kirkon sankarihaudalla.

Nämä perinteiset kunniakäynnit toteutetaan yhteistyössä Nokian kaupungin, seurakunnan, Nokian Sotaveteraanit ry:n ja nokialaisten reservijärjestöjen kanssa.

Tampereen kaupunki toteuttaa yhteistyössä Yleisradion kanssa valtakunnallisen pääjuhlan korvaavan veteraanipäivän juhlalähetyksen, jonka Yle TV1 lähettää tiistaina 27.4.2021 klo 15–16. Lähetys on katsottavissa jälkikäteen myös Yle Areenasta.

Lue lisää veteraanipäivän valtakunnallisen juhlalähetyksen ohjelmasta

Kansallista veteraanipäivää on juhlittu vuodesta 1987 lähtien Suomen sotaveteraanien kunniaksi vuosittain huhtikuun 27. päivänä. Historiallisesti tämä ajoittuu Lapin sodan päättymisen päivään 27.4.1945. Veteraanipäivän teemana on ”Ihmisten välillä hyvä tahto – Välvilja mellan människor”. Vuositeema kunnioittaa veteraanipäivän rauhanomaista luonnetta ja nostaa esiin veteraaneilta perintönä saatua puolustettua itsenäisyyttä.