Sarjakuvahahmot valtaavat taidetila Raamin – ja aika paljon muutakin

Pirkan opiston Kuplia ja ruutuja -näyttely on esillä taidetila Raamisssa 20.4.-7.6.2024. Kirjasto- ja kulttuuripalvelujen tuottama artikkelikokoelma Kuplia ja ruutuja: Näkökulmia sarjakuvaan julkaistaan 20.4.2024.

Sarjakuvan avulla näyttely päästää ääneen lapset ja nuoret: Sarjakuva-aiheiset teokset ovat saaneet innoituksensa lasten ja nuorten iloista ja suruista. Inspiraation lähteinä on käytetty kirjoja, muotia ja sosiaalista mediaa. Näyttely on yllätyksellinen ja leikillinen: Mukana on ripaus huumoria, räkää ja kaikkea outoa.

Kuplia ja ruutuja -näyttelyn pääosassa ovat hahmot ja henkilöt. Näyttely paljastaa pitkäjänteisen kehitystyön hahmojen taustalla. Miten ne ovat visuaalisesti syntyneet ja miten niitä on aikojen saatossa tyylitelty? Ruutu on perinteisesti nähty sarjakuvan perusosana, mutta tässä näyttelyssä hahmot karkaavat ruuduistaan. Sarjakuvahahmoihin voikin törmätä kirjaston käytävillä ja hyllyjen välissä.

Näyttely nostaa esiin kuva- ja mediataidekoulun oppilaiden käsin piirtämisen innon, tuskan ja lumouksen. Teokset ovat pikkutarkkuuden ja rosoisuuden kiehtovia yhdistelmiä. Tekemisen taikaa, herkkyyttä ja kunkin taiteilijan henkilökohtaista kuvakerrontaa voi ammentaa visuaalisten päiväkirjojen sivuilta.

Näyttelyssä pääsee myös pelaamaan älypuhelinpohjaista pulmapeliä. Ratkaistavat tehtävät käsittelevät taidetta ja sarjakuvaa. Kun kaikki pulmat on ratkaistu, saa nähdä näyttelyn viimeisen salaisen teoksen.

Näyttelyssä hahmot puhuvat omilla äänillään. Tervetuloa kuuntelemaan, mitä ne kertovat sinulle.

Näyttelyn on toteuttanut Pirkan opiston kuvataidekoulu ja mediataidekoulu yhteistyössä Nokian kaupungin kulttuuripalveluiden kanssa.

Kuplia ja ruutuja: Näkökulmia sarjakuvaan -kirja

Pirkan opiston näyttelyn sarjakuvateeman rinnalle Nokian kaupungin kirjasto- ja kulttuuripalvelut tuottivat sarjakuvaan sukeltavan, vinkkauksellisen ja lukuinnon kasvattamiseen tähtäävän kirjan – erityisesti nuorille ja aikuisille.

Artikkelikokoelman aiheet pyörähtelevät sarjakuvan ympärillä, seassa ja sisässä. Tarkoituksena on tehdä näkyväksi sarjakuvaa taiteen lajina, mutta myös kulttuurisena ja kulttuurihistoriallisena ilmiönä, joka on samaan aikaan monelle vieras ja silti niin kovin tuttu. Julkaisu on kokoelma puheenvuoroja sarjakuvan puolesta, ja koska valtaosa kirjoittajista on kirjastoalan ammattilaisia, näkökulma on vinkkauksellinen.

Sarjakuvaa tarkastellaan teosten teemojen ja tekijöiden kulttuuripiirin näkökulmista, mutta myös tekijyys, lukijuus ja lukijan henkilökohtainen suhde sarjakuvaan korostuvat teoksen toisessa osassa. Puheenvuorojen aiheet liikkuvat yhteiskunnallisista ja maailmanpoliittisista aiheista anarkistiseen ja underground-sarjakuvaan, sarjakuvahahmo Lyylin valtoimenaan ruuduista karkaaviin tisseihin, spekulatiivisen käännössarjakuvan klassikoihin ja edelleen sarjakuvataiteilijan uran rakentamiseen. Kattaus on monipuolinen, mutta helposti lähestyttävä.

Teos on tehty täysin nokialaisin voimin: jokainen kirjoittaja joko asuu tai työskentelee (tai molempia) Nokialla. Kirjoittajat ovat kirjasto-, taide- ja kulttuurialan ammattilaisia, joilla on intohimoinen suhde sarjakuvaan. Suomalaisen nykysarjakuvan suuri nimi, nokialaistunut sarjakuvataiteilija Tommi Musturi on yksi teoksen kirjoittajista. Palkittu ja kansainväliselle yleisölle julkaiseva Musturi kuvailee tekstissään omaa elämänpolkuaan kohti sarjakuva-ammattilaisen uraa ja kansainvälistä lukijakuntaa.

Julkaisu toimitetaan kaikkiin PIKI-kirjastoihin ja oman kappaleen voi ostaa 20.4. alkaen kirjasto- ja kulttuuritalo Virrasta.

Kuplia ja ruutuja: Näkökulmia sarjakuvaan. Toimittanut Hanna Westman. Kuvitus Niina Salmelin. Kustantaja Nokian kaupunki, 2024.

Kuva: Viktoria Järvinen, Perhostyttö.

_________________________________________________

Lisätiedot:

Kuplia ja ruutuja -julkaisu: Hanna Westman, museo- ja kokoelma-amanuenssi, Nokian kaupungin kulttuuripalvelut, 044 486 0979, hanna.westman@nokiankaupunki.fi

Kuplia ja ruutuja -näyttely: Virpi Timonen, suunnittelijaopettaja, Pirkan opisto, 040 133 4216, virpi.timonen@nokiankaupunki.fi