Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tiedote: Suositus kansalaisille kasvomaskien käytöstä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alueella

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkaisi 24.9. uudistetun suosituksen kasvomaskien käytöstä kansalaisille. Suosituksen mukaiset kasvomaskin käyttöaiheet vaihtelevat alueittain paikallisen epidemiatilanteen mukaisesti. Pirkanmaalla epidemiatilanne täyttää kiihtymisvaiheen kriteerit ilmaantuvuuden osalta.

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin uudistetussa suosituksessa maskeja suositellaan käytettäväksi seuraavissa tilanteissa:

• Sisätiloissa tapahtuvat joukkokokoontumiset
  • Konsertit ja muut musiikkitilaisuudet, teatteriesitykset ja muut esittävän taiteen tilaisuudet, jääkiekko-ottelut ja muut urheilutapahtumat
  • Messutapahtumat, sisätiloissa järjestettävät festivaalit
  • Kirkkotilaisuudet ja muut uskonnollisten yhteisöjen tilaisuudet
  • Rajatuissa ulkotiloissa järjestettävät tilaisuudet, joihin kertyy suuri määrä ihmisiä, kuten suuret ulkoilmakonsertit, festarit, ym.

Voimassa on edelleen myös THL:n antama perussuositus maskien käytöstä:

THL suosittaa maskien käyttöä riskialueelta saapuneille matkailijoille heidän siirtyessään karanteeniin, sekä koronavirustestiin hakeutuville henkilöille heidän matkatessaan näytteenottoon. Maskia suositetaan myös koronatestin tulosta odottaville, mikäli heidän on välttämätöntä liikkua kodin ulkopuolella ennen negatiivisen tuloksen varmistumista.

Taysin sivuilla julkaistu alkuperäinen tiedote on luettavissa täältä: Suositus kasvomaskien käytöstä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alueella.