Pirkanmaan kiertotalousmalli menestyy maailmalla – Nokian ECO3-yritysalue esillä YK:n talouskomissiossa

Nokian kaupungin bio- ja kiertotalouden ECO3-yritysalue on tänään 26.3.2018 esillä Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) Euroopan talouskomission komiteassa Genevessä. Innovaatioihin, kilpailukykyyn sekä julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöhön keskittyvä komitea tutustuu ECO3-alueen ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n yhteiseen toimintamalliin.

Pirkanmaan Jätehuollon Harri Kallio, Nokian kaupungin Mikko Nieminen ja Verte Oy:n Sakari Ermala seisovat vierekkäin neuvotteluhuoneessa.

YK:n Euroopan talouskomissio on kiinnostunut innovatiivisista ja menestyksekkäistä kiertotalousmalleista, joita voidaan käyttää esimerkkeinä kehitettäessä uutta liiketoimintaa ja toimintatapoja kiertotaloudessa. Nokian kaupunki ja Pirkanmaan Jätehuolto on kutsuttu komiteaan esittelemään ECO3-alueella toteutuvaa toimintamallia, joka palkittiin myös EUROCITIES Awards 2017 –kilpailussa Ljubljanassa marraskuussa 2017.

”Kutsu YK:n Euroopan talouskomissioon on merkittävä huomionosoitus Nokialla tehdylle bio- ja kiertotalouden pitkäjänteiselle kehitystyölle. ECO3-konseptissa julkisten ja yksityisten toimijoiden välinen yhteistyö luo aitoja liiketoiminta-alustoja ja toimii tunnustettuna esimerkkinä myös kansainvälisesti”, kertoo Nokian kaupungin kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen.

Nokian kaupungin ECO3 perustuu kuntarajat ylittävään yhteistyöhön julkisen sektorin, yritysten ja tutkimuslaitosten välillä. Tämä mahdollistaa alueelle sijoittuvien bio- ja kiertotalouden yritysten uusien liiketoimintojen ja innovaatioiden kehittämisen sekä lisäarvon muodostumisen yritysten välillä. ECO3-alueelle rakentuu mm. vuosien 2019-2020 Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n biokaasulaitos sekä Nokian Vesi Oy:n jätevedenpuhdistamo. Näiden julkisten toimijoiden luomalle alustalle on syntymässä merkittävä kiertotalouden ekosysteemi.

”Kuntien jäteyhtiöt, kuten Pirkanmaan Jätehuolto, toimivat kiertotaloudessa elinkeinoelämän kehittymisen mahdollistajina. Infrastruktuurin ylläpitäjinä ja ankkuriyrityksinä ne luovat alustan, minkä varaan uutta liiketoimintaa voidaan kehittää. Tässä työssä Pirkanmaa on edelläkävijä”, kertoo Pirkanmaan Jätehuollon toimitusjohtaja Harri Kallio.

Lisätietoja:
kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen, Nokian kaupunki, puh. 040 133 4780