Noora Schroderuksen Valtasuhteet -näyttely Raamissa

Kuvanveistäjä Noora Schroderuksen näyttely Valtasuhteet avautuu Virran taidetila Raamissa pääsiäisen jälkeen tiistaina 19.4.2022.

Noora Schroderus Canis Lupus Familiaris -teossarja

Kuvanveistäjä Noora Schroderus ironisoi nykyihmisen suhdetta kehoonsa ja tavaroihinsa. Hänen teoksissaan kantaaottavuus yhdistyy leikkisään oivaltamiseen. Työskentelyssään Noora Schroderus on ottanut etäisyyttä miehiseen veistokulttuuriin. Hän tekee hienovireisiä teoksia, jotka haastavat hierarkian ja vallan rakenteita. Lähestymistapa on feminiininen ja tekniikka tyypillisesti naisiin yhdistettyä: käsityö ja kirjonta, materiaaleina kankaat, kirjontalangat ja ihmiskehon ja eläinten karvoitus.

Noora Schroderuksen teosten äärellä voi liikkua mutkattomasti eri tunnetilojen välillä. Teokset hersyvät kekseliäisyyttä, yllättävät moninaisuudellaan ja tarjoavat hiljaisia pysähtymisen hetkiä. Omakuva -sarjan valokuvien taiteilija on kevyesti vääntäytynyt helpolta näyttäviin asentoihin. Raajat ovat hieman kummallisen ja epätodellisen näköiset. Mallin voisi kuvitella olevan nukke ihmisen sijasta. Lattioilla ja kaiteiden päällä makaava hahmo on kuitenkin taiteilija itse.

Schroderus valitsee käyttämänsä materiaalit huolella ja kiinnostuu niiden antamista mahdollisuuksista. Toisinaan materiaali hakeutuu hänen luokseen kuten koiran karva, jota tuntemattomat ihmiset alkoivat tarjota Schroderukselle hänen ensin käytettyään ihmisten karvaa teoksissaan. Canis Lupus Familiaris -sarjassa koirankarvat taipuvat yksilöllisiksi, kunkin karvaturrin näköisiksi ja nimisiksi muotokuviksi. Teokset osoittavat, miten juuri nimi tekee koirasta merkityksellisen ja nimetyllä koiralla on ihminen kumppaninaan. Samalla ne myös muistuttavat, että parhaimmillaan koira on ihmisen vertainen elämänkumppani, johon solmittu suhde voi olla toisinaan pidempi ja merkityksellisempi kuin moni ihmissuhde.

Valokuvien aiheeksi koira löysi tiensä sattumalta, kun toinen taiteilijan omista koirista meni työhuoneella entisöitävänä olleen nukkekodin sisään. Näky oli kiehtova ja Schroderus alkoi opettaa koiraansa poseeraamaan kameralleen nukkekodin huoneissa, joiden mittakaava muutti suurisilmäisen ja viattomalta näyttävän pikkukoiran norsuksi posliinikaupassa. Elefantti-sarjan valokuvat ovat hellyttäviä, mutta samalla ne muistuttavat, ettei lemmikin omistaminen ole aina miellyttävää ja pienikin eläin voi joskus tuntua liian isolta ja vaativalta. Samalla ne tekevät näkyväksi harvemmin ääneen lausuttua tosiasiaa, etteivät lemmikit  voi itse päättää kenen kanssa ne elävät ja mitä niiltä vaaditaan vaan niiden osana on sopeutua omistajansa tapoihin ja elämäntyyliin.

Ihmisellä ja koiralla on pitkä, yhteinen evoluutiohistoria, jonka aikana ihminen on vaikuttanut koiraan ja myös koira ihmiseen. Suurin osa ihmisistä toteaa, etteivät he halua eläimille aiheutettavan kärsimystä. Samaan aikaan tuotantoeläimet on alettu nähdä koneen kaltaisina liha-, maito- ja kananmunatuotannossa. Nykyihmisten käsitys eläimistä onkin pahasti ristiriitainen. Voisimmeko kehittää empatiaa suhteessa eläimiin esimerkiksi lemmikkikoiran kautta?

Noora Schroderus (s. 1982, Pirkkala) on Kuvataideakatemiasta vuonna 2014 valmistunut, Salossa asuva kuvanveistäjä, joka hyödyntää työskentelyssään monipuolisesti eri materiaaleja ja tekniikoita. Hänen teoksiaan on nähty viime vuosien aikana mm. Galerie Anhavassa Helsingissä sekä Serlachius-museo Göstassa Mäntässä. Oman tuotantonsa rinnalla hän työskentelee myös yhdessä puolisonsa kuvanveistäjä Kimmo Schroderuksen kanssa.

Taidetila Raami, Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta

ma, to klo 9-19, ti, ke, to klo 9-18, la 9-15.

Vapaa pääsy, lämpimästi tervetuloa!

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Noora Schroderus, 040 7282361, noora.schroderus@gmail.com

Hanna Westman, museo- ja kokoelma-amanuenssi, 044 4860979, hanna.westman@nokiankaupunki.fi