Nokian lukio ja Nokian Tredun toiminta yhteiselle kampukselle vuonna 2022

Nokian lukion ja Nokian Tredun uusien tilojen suunnittelu on alkanut. Nokian kaupunginvaltuusto päätti marraskuussa 2018, että lukio siirtyy Tredun Nokian Kankaantaankadun toimipisteen yhteyteen rakennettaviin vuokratiloihin alustavasti sovittujen sopimusehtojen mukaisesti. Tampereen kaupungin elinvoima- ja osaamislautakunta hyväksyi eilen, 27. maaliskuuta osaltaan uudisrakennushankkeen tarveselvityksen, jonka perusteella jatkosuunnittelua tehdään.

Hankkeessa yhdistetään koko toisen asteen koulutus Nokialla. Lisäksi Nokian kaupunki sijoittaa tiloihin lisäopetuksen tilat. Kampusalueelle sijoittuu aikanaan noin 1000 opiskelijaa.

Hankkeen kustannusarvio on 26,3 milj. euroa, josta Nokian kaupungin investoinnin osuus on 8,85 milj. euroa. Nokian kaupungin vuosivuokra on noin 679 000 euroa, jonka lisäksi tulevat liikuntatilojen kustannukset. Vuokrakustannukset mahtuvat Nokian kaupunginvaltuuston hyväksymään vuosikustannustasoon.

”Toisen asteen koulutuksen yhdistämisellä Nokian kaupunki haluaa tukea nokialaisten nuorten mahdollisuutta suorittaa toisen asteen opinnot omalla kotipaikkakunnallaan, jolloin nuoret pystyvät opiskelemaan kotoa käsin. Näin ollen huoltajien mahdollisuudet olla läsnä arjen valinnoissa ja tukea opinpolkua ovat paremmat”, kuvailee Nokian kaupungin sivistysjohtaja Pauliina Pikka.

”Laaja koulutusvalikoima omalla kotipaikkakunnalla varmistaa opiskelijoiden jäämistä Nokialle ja toisaalta paikallisten työharjoittelupaikkojen kautta voi myös sitouttaa työskentelemään kotipaikkakunnalla vuosiksi eteenpäin.”

MUUTAMAN KUUKAUDEN VIIVÄSTYS

Vielä viime marraskuussa hankkeen arvioitiin valmistuvan vuoden 2021 loppuun mennessä niin, että lukio ja ammatillinen koulutus pääsisivät aloittamaan uusissa tiloissa vuoden 2022 alusta alkaen. Tästä hanke on myöhässä arviolta muutaman kuukauden verran.

Hankkeen investoijana toimii Tredu-Kiinteistöt Oy, jolta Nokian kaupunki ja Tampereen kaupunki vuokraavat tilat. Ravitsemuspalvelut tulevalla kampuksella tuottaa Pirkanmaan Voimia Oy. Hankkeen myötä Tredu luopuu Kivimiehenkadun toimipisteestään ja keskittää kaiken ammatillisen opetuksen Nokialla Kankaantaankadulle.

LUKION TONTILLE YHTENÄISKOULU

Nokian kaupunginvaltuusto on marraskuussa tehdyssä päätöksessään todennut, että Nokian lukion vanhat, kosteusvaurioituneet koulurakennukset puretaan ja tontille rakennetaan yhtenäiskoulu, johon Kankaantaan koulu ja Nokianvirran koulu yhdistetään. Tontilla säilyvät nykyinen Nokia-sali (auditorio) sekä liikuntasali, jotka yhdistetään uuteen yhtenäiskouluun. Tontin asemakaavamuutos on parhaillaan prosessissa.

NOKIAN LUKION JA NOKIAN TREDUN TOIMIPISTEEN YHTEISHANKE:

• Uudisrakennuksen laajuus on bruttoalaltaan 10 200 m² ja hyötyneliöt noin 8 070 m².
  • Ainoastaan Tredun käyttöön tulevia tiloja on 4 297 hm².
  • Vain lukion käyttöön tulevia tiloja 1 393 m².
  • Yhteiskäyttötiloja rakennukseen tulee noin 3 070 hm².
  • Hankkeen kustannusarvio on 26,3 milj. €, josta Tredun investoinnin osuus on 17,45 milj. € ja Nokian kaupungin investoinnin osuus 8,85 milj. €.
  • Nokian kaupungin vuosivuokra on noin 679 000 €. Tähän tulevat lisäksi liikuntatilojen kustannukset.

Lisätiedot:

Pauliina Pikka