Nokian kaupunki uusii Markluhdanlahden luontolavan – ELY-keskukselta avustusta kaupungin ensimmäiseen esteettömään luontokohteeseen

Nokian kaupunki on saanut Uudenmaan ELY-keskukselta 28 000 euron avustuksen kuntien lähivirkistysalueiden kunnostamiseen ja kehittämiseen tarkoitetusta rahoituksesta. Avustus käytetään Pyhäjärven rannalla sijaitsevan Markluhdanlahden luontolavan ja sille johtavan reitin uusimiseen. Uusi luontolava on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2021 aikana.

Markluhdanlahden luontolavan ja reitin uudistamistyön kokonaisbudjetti on noin 58 000 euroa, johon Uudenmaan ELY-keskuksen myöntämä 28 000 euron avustus kohdennetaan. Markluhdanlahden nykyinen lava on niin huonokuntoinen, että se jouduttiin asettamaan käyttökieltoon viime keväänä.

– Teimme Markluhdanlahden hankkeen valmisteluvaiheessa yhteistyötä nokialaisten lintuharrastajien kanssa. Esteettömästä luontokohteesta on tehty myös kuntalaisaloite. Lavan sijoittelusta on ollut erilaisia näkemyksiä, mutta päädyimme kuitenkin aiempaan sijoituspaikkaan, sillä siitä lintujen tarkkailu on mahdollista niitä häiritsemättä ja lava on myötävaloon koko päivän ajan, kertoo ympäristönsuojelusuunnittelija Antti Mäkelä.

– Markluhdanlahden uudesta luontolavasta tehdään kaksitasoinen. Alempi kerros ja reitti lavalle toteutetaan esteettömänä. Saamme näin Nokialle kaupungin ensimmäisen esteettömän luontokohteen, jollaista on paljon toivottu, sanoo kaupunginpuutarhuri Virpi Hannuksela.

Markluhdanlahti on luonnoltaan arvokas ja merkittävä kohde uhanalaisen vesilinnuston kannalta. Mäkelän mukaan alueella on myös rauhoitettuja sudenkorento- ja kasvilajeja. Luontoelämyksiä lisää reitin kulkeminen lammaslaitumen läpi sekä matkan varrella oleva pienialainen lehto, joka on erityisen hieno keväisin.

Lisätiedot:
Raimo Tuohisaari, ympäristönsuojelupäällikkö, p. 040 779 9287