Nokian Harjuniityn keskustan ja lähijunaseisakkeen kaavoitus etenee – monipuolista asumista ja uusia palveluita

Nokian Harjuniityn keskustan ja seisakkeen suunnittelu on edennyt asemakaavan muutoksen luonnosvaiheeseen. Harjuniityn nykyisen asuinalueen eteläpuolelle on suunnitteilla uusi lähijunaseisake sujuvine kulkuyhteyksineen ja liityntäpysäköintialueineen sekä tiivistä asuin-, liike- ja toimitilarakentamista seisakkeen ympärille. Nokian kaupunkikehityslautakunta käsittelee kaavaluonnosta seuraavassa kokouksessaan 12.12.2023.

Harjuniityn keskustan ja seisakkeen kaavoitettava alue on yhteensä 86 hehtaaria ja se sijaitsee Siuronvaltatien ja Nokianvirran välissä noin kolme kilometriä kaupungin keskustasta länteen.

– Harjuniitty on ollut keskustan ohella yksi suurimpia kasvualueita Nokialla viime vuosina. Yleiskaavoissa on varauduttu Harjuniityn osalta noin 4000 uuteen asukkaaseen sekä 100-200 uuteen työpaikkaan vuoteen 2040 mennessä. Nyt käsittelyssä oleva asemakaavaluonnos mahdollistaa uusien kotien rakentamisen noin 1000 asukkaalle kävelymatkan päähän lähijunaseisakkeesta, sanoo maankäyttöjohtaja Kari Stenlund.

Stenlundin mukaan Harjuniityn lähijunayhteys mahdollistaa luonnonläheisen asumisen ja ilmastoystävällisen, nopean liikkumisen esimerkiksi töihin ja opiskelemaan. Tuleva seisake sijaitsisi vain puolen kilometrin päässä Harjuniityn liikuntahallista ja ulkoliikuntakeskuksesta.

Ilmastoystävällistä asumista Nokianvirran läheisyyteen

Harjuniityn seisake- ja rata-alueelle on asemakaavaluonnoksessa varattu noin seitsemän hehtaaria lisäraiteita, seisaketta ja huoltoyhteyksiä varten sekä vajaa hehtaari autojen ja pyörien liityntäpysäköintialueeksi junaradan molemmille puolille.

– Junaradan varteen on suunnitteilla tiiviimpää rakentamista. Harjuniityn seisakkeen ympärille voisi rakentua noin 20 kerrostaloa, jotka olisivat 5-7-kerroksisia. Haavistontien eteläpuolelle tulisi olemassa olevien pientalojen lisäksi uusia omakoti- ja paritaloja sekä rivitaloja, avaa kaavoitusarkkitehti Johanna Fingerroos asemakaavaluonnosta.

Fingerroosin mukaan Siuronvaltatien varrelle on kaavaluonnoksessa osoitettu tilaa urheilurakennuksille ja toimitilarakentamiselle sekä radan varteen teollisuudelle. Nokianvirran läheisyyteen on suunnitteilla noin 25 hehtaarin lähivirkistysalueet, joiden monipuoliset luontoarvot huomioidaan kaavoituksessa.

Kadunnimissä historian havinaa

– Harjuniityn seisaketta ympäröivien katujen nimet ovat saaneet inspiraationsa tapahtumasta, jossa alueelle putosi Pyry-mallinen koelentokone. Pyrynkatu, Myrskynkatu, Tuulinkatu, Viimanpolku, Pyörremyrskynpolku ja Vihurinpolku kunnioittavat vanhoja suomalaisia lentokonetyyppejä, kertoo Stenlund.

Junaradan vartta mukaileva Laidetie on keskiaikaisen, paikalla kulkeneen tien nimi, joka kaavaluonnoksen mukaan otetaan uudelleen käyttöön. Koskivaara, Viertotie, Melonäyrääntie, Jokiharjuntie ja Huhdanharjuntie juontuvat alueen nimiperinnöstä, kuten myös viheralueiden nimet Mäkituvanpuisto, Melonäyräänpuisto, Vuorijalavanpuisto sekä Utolanoja ja Alhonoja.

Lisätiedot:
Jorma Hakola, projektiarkkitehti, p. 050 395 8759