Nokialla ennätysmäärä nuorten kesäyrityksiä

Nokian kaupunki järjesti yhdessä Tampereen seudun ammattiopisto Tredun sekä Tampereen 4H-yhdistyksen ja Vesilahti-Tottijärven 4H-yhdistyksen kanssa maksuttoman yritysvalmennuksen kevään 2019 aikana. Kaksi kuukautta kestäneeseen valmennukseen osallistui 15 nuorta, joista jokainen on perustanut oman kesäyrityksen Nokialle. Yritysvalmennus ja Nokian kaupungin myöntämät kesätyösetelit ovat lisänneet teini-ikäisten yrittäjien määrää kaupungissa.

”Kesäyrittäjyys on nuorille hyvä tilaisuus kokeilla yrittäjyyttä, tapa tienata rahaa ja saada arvokasta kokemusta. Kesätöitä ei aina riitä kaikille ja oma yritys voi olla vaihtoehto kesätyöttömyyteen. Monille nuorille kesäyrittäjyys saattaa olla mieluisampaa kuin palkkatyö”, kertoo Nokian kaupungin yrityskoordinaattori Tiina Rinne-Järvensivu.

Nuoret tekevät kesäyritystensä kautta mm. puutarha- ja pihatöitä, lastenhoitoa, IT-alan töitä sekä pyörittävät kioskia. Yksi nuorten perustamista yrityksistä on Nokian Pirkkalaistorilla toimiva Minetti-jäätelökioski. Kioskia pyörittää neljä lukiolaista, joille yrittäjyys on tärkeää. Nuoret ovat olleet mukana kevään yritysvalmennuksessa, mutta käytännön yrittäjyysasiat he päättävät ja hoitavat itsenäisesti.

”Olemme nuorten kanssa miettineet yhdessä mm. jäätelökioskin työvuoroja, rahaliikennettä, markkinointia ja hinnoittelua, mutta käytännössä vastuu yrityksen pyörittämisestä on nuorilla itsellään. Olemme tässä vain tukena”, toteaa Rinne-Järvensivu.

”Olimme positiivisesti yllättyneitä siitä, kuinka moni nuori lähti mukaan yritysvalmennukseen. Järjestimme koulutuksen täällä nyt ensimmäistä kertaa ja meillä oli heti alussa mukana yli parikymmentä nuorta”, kertovat kurssin ohjaajina toimivat Tampereen 4H-yhdistyksen toiminnanjohtaja Hanna Tukiainen sekä Vesilahti-Tottijärven 4H-yhdistyksen toiminnanjohtaja Riina Markkola.

Nokian kaupungin kesätyöseteleitä on myönnetty tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös nuorelle, joka työllistyy 4H-yrittäjänä, laskutusosuuskunnan tai oman yrityksensä kautta. Kesätyösetelin arvo on 400 euroa ja siihen on oikeutettu vuosina 2000 – 2004 syntynyt nokialainen nuori, joka työllistyy 1.5. – 31.8.2019 välisenä aikana.

Lisätietoja:
Tiina Rinne-Järvensivu, yrityskoordinaattori, Nokian kaupunki, puh. 050 351 8210
Hanna Tukiainen, toiminnanjohtaja, Tampereen 4H-yhdistys, puh. 040 823 9778
Riina Markkola, toiminnanjohtaja, Vesilahti-Tottijärven 4H-yhdistys, puh. 050 322 2749

Yritysvalmennus

Kesätyöseteli