Martti ja Sirkka-Liisa Helinin taidekokoelmalle pysyvä näyttely Nokialle

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa avautuu useita näyttelyitä 19.3.2020. Taidetilat Romu ja Raami sekä Kertomus Nokiasta -näyttely ovat osa uutta, Arkkitehtitoimisto Tilatakomo Oy:n suunnittelemaa kulttuuritaloa. Virran ensimmäisessä kerroksessa ovat Martti ja Sirkka-Liisa Helinin taidekokoelmaan keskittyvä pysyvä näyttely sekä vaihtuvien näyttelyiden tila Raami, jonka ohjelman avaa taiteilijaprofessori Ossi Somman näyttely. Toisessa kerroksessa on pysyvä näyttely teollisuuden synnyttämän kaupungin historiasta. Pop up -näyttelyseinä Virran kolmannessa kerroksessa tarjoaa tilan nopeastikin vaihtuville näyttelyille.

Kuva Taisto Toivonen: Häränkallo

Harlekiini ja häränkallo esittelee Helinien taidekokoelmaa
Nokialle avautuu 19.3. Martti Helinin lempinimeä kantava Taidetila Romu. Kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa sijaitseva näyttely esittelee filosofian maisteri, tietokirjailija Martti Helinin ja hänen puolisonsa Sirkka-Liisa Helinin Nokian kaupungille vuonna 1999 lahjoittamaa noin 2000 esineen taidekokoelmaa. Harlekiini ja häränkallo -näyttelyssä sukelletaan kotimaiseen ja erityisesti pirkanmaalaiseen taiteeseen. Esillä on kotimaisia tuttuja ja tuntemattomampia nimiä, persoonallista ja kantaaottavaa pirkanmaalaista veistotaidetta, harvemmin näyttelyissä nähtyä mitalitaidetta, grafiikkaa, kotimaista taideteollista tuotantoa sekä luontoa ja ihmistä tutkivaa maalaustaidetta. Helin -kokoelmaan kuuluu myös taidekirjasto, joka avautuu yleisön luettavaksi näyttelyn yhteydessä. Näyttelyn ja näyttelytilan on suunnitellut museosuunnittelija Hanna Westman.

Ossi Somman näyttely käynnistää Taidetila Raamin ohjelman
Taidetila Raami rakennuksen ensimmäisessä kerroksessa on varattu vaihtuville näyttelyille. Tilassa vuorottelevat hakumenettelyllä valittavat ja kutsunäyttelyt sekä erilaiset teemanäyttelyt. Avausnäyttely on taiteilijaprofessori Ossi Somman (s. 1926 Pohjois-Pirkkalassa) Näinkö tässä kävikin? Somma on ollut vahvasti yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuva taiteilija 1960 -luvulta lähtien. Hän on taiteilijana kokenut velvollisuudekseen osoittaa yhteiskunnallista rakenteellista epäoikeudenmukaisuutta ja herättää katsojan ajattelemaan ja tuntemaan oman vastuunsa. Näyttelyn kuraattorina toimii Marketta Haila. Haila on työskennellyt pitkään yhteistyössä Ossi Somman kanssa, muun muassa Porin taidemuseon johtajana 1979-1998, Suomen taideakatemian säätiön alaisen Näyttelyvaihtokeskus Framen johtajana 1998-2010 sekä itsenäisenä kuraattorina vuodesta 2010 lähtien.

Kertomus Nokiasta esittelee teollisuuden synnyttämän kaupungin historiaa
Virran toiseen kerrokseen sijoittuvassa pysyvässä näyttelyssä kerrotaan tarina siitä, miten Pirkkalan pitäjässä sijainneesta kylästä kehittyi yksi Suomen tunnetuimmista kaupungeista. Mielenkiintoiset esineet ja valokuvat johdattavat kävijää tutustumaan paikallisen teollisen historian vaiheisiin ja seuraamaan, miten nykyinen kaupunki on vuosikymmenien kuluessa kehittynyt ja muuttunut. Näyttelyn esineistö koostuu Nokian kaupungin kulttuurihistoriallisen kokoelman, Essityn ja Pirkanmaan maakuntamuseon esineistä. Mukana on esineitä, jotka ovat yleisön nähtävillä nyt ensimmäistä kertaa. Näyttelyn on käsikirjoittanut nokialainen tietokirjailija ja historiantutkija Keijo Rantanen, ja sen visuaalisesta suunnittelusta vastaa kuvataiteilija Merja Tanhua.

Pop up -näyttelyseinällä ensimmäisenä Nokia-Seura ry:n kotiseutujulkaisun kuvitusnäyttely
Nopeallakin aikavälillä vaihtuvat erilaiset pienemmät teemanäyttelyt saavat tilaa Virran kolmannessa kerroksessa. Nokia-Seura ry:n keväällä julkaistavan Tarinoiden Nokia -teoksen kuvittajat ovat nokialaisia 6 – 18 -vuotiaita lapsia ja nuoria Pirkan opiston kuvataidekoulusta. Hanke on saanut tukea Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahastolta.

Lisätietoja:
vapaa-aikajohtaja Marko Ojala p. 040 7799 068