Kutsu taideteoksen julkistustilaisuuteen la 11.3.2023 klo 13

Nokialaisen kuvataiteilijan ja arkkitehdin Kaisan Soinin taideteos Asioilla on ainakin kaksi puolta -veistoksen julkistustilaisuus on kaikille avoin tilaisuus, joka järjestetään kirjasto- ja kulttuuritalo Virran pääsisäänkäynnin tasanteella.

Julkistustilaisuudessa puhuvat Nokian kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Arja Laitinen ja taiteilija Kaisa Soini.

Arkkitehti Pekka Kolin suunnittelema kirjasto- ja kulttuuritalo Virta tarjoaa keskeisen teospaikan kaupunkirakenteessa. Näkymät teospaikalle avautuvat paitsi keskustan pääväyliltä, myös rakennuksen pääsisäänkäynnin aulasta ja toisen kerroksen lehtilukutilasta. Teos sijaitsee pääsisäänkäyntitasanteen kattoa kantavassa pilarissa, jonka se kuusi metriä korkeana pääosin peittää. Rakennukseen integroitu veistos asettuu vuorovaikutukseen arkkitehtuuriin muovaaman teospaikan kanssa.

Asioilla on ainakin kaksi puolta –teoksen nimi viittaa teoksen ideaan esittää metafora poliittisessa toiminnassa tarvittavaan kykyyn sovittaa erilaisia näkökulmia yhteen. Lähtökohtana käytetään liitintä, jota suurentamalla päädytään yksittäisen teososan muotoon. Sen kaksi puoliskoa kiinnitetään siivekkeistään toisiinsa ja kiristetään pilarin ympärille. Samoin kuin teososien puoliskot yhdistetään yksityiskohtiaan myöten tarkasti sovittaen, niin liitetään eri näkökulmiakin yhteen ratkottaessa yhteisiä asioita.

Teos kuuluu Nokian kaupungin taidekokoelmaan ja se on valmistunut helmikuussa 2023. Teoksen hankinnalla Nokian kaupunki kunnioittaa nokialaisten kaupunkineuvos Reino Ojalan ja kunnallisneuvos Seppo Kallion pitkäkestoista ja pitkäjänteistä työskentelyä kaupungin luottamustehtävissä kaupunginvaltuuston ja -hallituksen puheenjohtajina.

Lisätiedot:

Hanna Westman, museo- ja kokoelma-amanuenssi, hanna.westman@nokiankaupunki.fi, 044 486 0979