Kulttuurin välitiloja kevätkaudelle haettavana 1.11. – 10.12.2023

Välitilamallin idea on, että väliaikaisesti tyhjillään olevia tiloja tarjotaan maksutta kulttuuri- ja taidetoimijoiden käyttöön avoimen haun kautta. Näin voidaan helpottaa kulttuurialan toimijoiden tilojen puutetta väliaikaisesti ja tarjota mahdollisuus paikkasidonnaisten konseptien luomiseen. Operaatio Pirkanmaan pilotoimassa välitilamallissa on Nokialta mukana Taidetalon alakerta ja vanhan lukion luokkatiloja, haku koskee kevät- ja kesäkautta 2024.

Nokian lukion keltainen kivirakennus.

Välitiloja voi hakea esimerkiksi kulttuuri- ja taidetoimijoiden työskentelyyn: teosten valmistamiseen, esittämiseen tai näyttelyihin, projektien toteuttamiseen tai vaikka avoimeen yhteisölliseen kulttuuritoimintaan. Välitilassa tai sen käytön tuloksena tulee järjestää jossain muodossa kulttuuritoimintaa.

Taidetalon alakerta ja vanhan lukion luokkatiloja mukana haussa

Edellisellä hakukierroksella mukaan lähti Tampereen lisäksi Nokian kaupunki. Nokialla välitilatoiminta on nähty hyödyllisenä ja kaupunki haluaakin jatkaa tätä toimintaa.

– Olemme saaneet välitilamallista hyvää palautetta sekä nykyisiltä toimijoilta että laajemmin kulttuuritiloihin liittyvissä keskusteluissa, kertoo kulttuurikoordinaattori Pia Keltti Nokian kaupungin kulttuuripalveluista.

– Valmistelemme asiaa tiiviissä yhteistyössä tilapalvelujen kanssa, ja myös tällä hakukierroksella kohteinamme ovat Taidetalon alakerta ja Nokian vanhan lukion luokkatiloja. Toimintamallin väliaikaisuus ymmärretään hyvin; väliaikaisesti tyhjillään olevat tilat täyttyvät toiminnasta, ja toisaalta kulttuuritoimijoille tarjoutuu mahdollisuuksia esimerkiksi kokeilevaan toimintaan. Välitilatoiminta on luonteva osa kulttuuritiloihin liittyvää kehittämistyötä Nokialla, iloitsee Keltti.

Tampereella tarjolla tuttuja tiloja

Tälläkin kertaa Tampereelta löytyy tuttuja tiloja aiemmilta hakukierroksilta. Haettavissa on suosittu Pyynikin uimahallin liikehuoneisto, Kalevan halli sekä kaksi tilaa Hiedanrannasta Lielahden kartanosta.

– Kulttuurin välitilahaun neljännellä kierroksella on mukana suosittuja ja hyväsi havaittuja tiloja niin Tampereelta kuin Nokialta. Loistavaa, että saimme Nokian mukaan tällekin hakukierrokselle, kiittää Operaatio Pirkanmaan tuottaja Sami Siltanen.

Hakuohjeet ja tilojen tiedot

Nokian vanhan lukion luokkatiloja on haettavana ajalle 15.1. – 31.5.2024.
Nokian Taidetalon alakerta on haettavana ajalle 15.1.–31.5.2024 sekä optiona kesäkausi 1.6.–15.8.2024. Mahdollista on siis myöntää tila joko kevätkaudeksi tai aina 15.8. saakka, hakemuksista riippuen.

Hakuohjeet, valintakriteerit ja hakulomakkeet on koottu välitiloja esitteleville verkkosivuille.

Nokialla tiloihin voi tutustua etukäteen torstaina 9.11. Nokian vanhalla lukiolla klo 14 ja Nokian Taidetalon alakertaan klo 15.

Sami Siltanen
tuottaja
Operaatio Pirkanmaa
puhelin: 044 481 1329
sähköposti: sami.siltanen@tampere.fi

Ilona Kyykoski
projektipäällikkö
Operaatio Pirkanmaa
puhelin: 040 706 5431
sähköposti: ilona.kyykoski@tampere.fi

Pia Keltti
kulttuurikoordinaattori
Nokian kaupunki
puhelin: 040 133 4101
sähköposti: pia.keltti@nokiankaupunki.fi

Lisätty 1.11.2023 klo 13:15: Operaatio Pirkanmaan tiedote neljännestä hakukierroksesta

Kuvassa Nokian vanha lukio.