Kirjasto- ja kulttuuritalo Virran 2 -vuotispäivää juhlistetaan Kirjamarkkinoilla 1.6.

Virran avautumisen 2 -vuotispäivää juhlistetaan keskiviikkona 1.6. klo 10 – 18 ohjelmallisilla Kirjamarkkinoilla, jotka aloittavat odotetun, kirjaston lainauskokoelmista poistuvan aineiston tyhjennysmyynnin. Myynnissä on pikkurahalla kokoelmista poistuvia lehtiä, lehtien vuosikertoja, suosikkidekkareita, romantiikkaa, tietokirjoja sekä lasten ja nuorten kirjallisuutta.

Sinivalkoinen airutnauha pöydällä, nauhassa teksti Virran ensimmäiselle asiakkaalle 1.6.2020

Tutustu toimintaan, lausu runo tai onnittele 2- vuotiasta Virtaa

Päivän aikana yleisöä viihdyttävät mm. Kankaantaan koulun musiikkiluokat, lukukoirat sekä kirjavinkkarit. Ulkona voit piipahtaa kirjastoautossa. Tapahtuman yhteydessä avataan kuvittaja Juho Juntusen näyttely sekä kesän Lukuhaaste -kampanja. 3. kerroksen avoimella lavalla voi iltapäivän aikana tutustua kirjaston palveluihin pintaa syvemmältä. Aikaa on varattu myös kävijöiden omalle ohjelmalle.

Ohjelma

klo 10 Kirjojen myynti alkaa. Myytävät lehdet sekä lasten ja nuorten kirjat ovat esillä 2. kerroksessa, aikuisten kauno- ja tietokirjallisuus 3. kerroksessa. Tule bongaamaan parhaat palat ensimmäisten joukossa! Voit maksaa kirjat 2. kerroksen infoon käteisellä tai yleisimmillä maksukorteilla. Huomioithan, että korttimaksuissa minimiostos on 1 €.
klo 10 – 18 Onnittelukortti Virralle – kirjoita tai piirrä synttärionnittelusi lasten ja nuorten osaston monitoimitilan onnitteluseinälle.
klo 10.30 – 11 Kankaantaan koulun musiikkiluokat esittävät otteita kevätkonsertin ohjelmistosta Tuula Puolitaipaleen johdolla.
klo 14 – 17.30 Tutustu kirjastoautoon! Toivo uusia pysäkkejä reitille, osallistu arvontaan ja tule kuulemaan monitoimisten kirjastoautojen mahdollisuuksista. Nukketeatteri Tarinatassun nukkehahmot esillä. Kulku kirjastoautoon ulkoa Välikadun puolelta.

Avoin ohjelmalava 3. kerroksessa, juonto Jaana Kakkonen.

klo 14 Kaksi vuotta Virtaa, kirjastopalvelupäällikkö Jarna Hara.
klo 14.15 Lasten ja nuorten Lukuhaaste -kampanjan avaus, lastenkirjastotiimiläiset.
klo 14.30 Terveiset kirjastoautosta, kirjastovirkailija-kuljettaja Emma Karimaa.
klo 15 Nuorten lukupiiriläiset vinkkaavat suosikkikirjojaan ja kertovat lukupiirin toiminnasta.
klo 15.30 Virran taide ja näyttelyt, museoamanuenssi Hanna Westman.
klo 16 Kennelliiton lukukoiratoiminta Virrassa, kirjastovirkailija Lars Salo & lukukoira Pantse. Pantse on tavattavissa lasten ja nuorten osastolla haastattelun jälkeen klo 16.30 – 17.30.
klo 16.15 Open mic, sana vapaa – tule jakamaan omat kirjastomuistosi, lausumaan runo tai onnittelemaan 2 – vuotiasta Virtaa!
klo 17 Näyttelyn avajaiset, haastateltavana kuvittaja Juho Juntunen.

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta on tapahtumapäivänä avoinna klo 10 – 18, omatoimiaika klo 9 – 10. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Yleisö on ottanut Virran omakseen

Kesäkuussa 2020 avautunut kirjasto- ja kulttuuritalo Virta on kaiken ikäisten kaupunkilaisten ainutlaatuinen yhteisen tekemisen paikka, joka yhdistää pääkirjaston, nuorisotilat, näyttelyt, kahvilan ja monipuoliset kulttuuripalvelut. Kaupungin ydinkeskustassa sijaitsevasta kulttuuritalosta on muodostunut kahden vuoden aikana kaupunkilaisten rakastama yhteinen urbaani olohuone. Koronapandemian aiheuttamista rajoituksista huolimatta Virta on tavoittanut yleisönsä erinomaisesti, sillä talossa on vieraillut kuluneen kahden vuoden aikana jo runsaat 560 000 kävijää.

Kuva: Mikko Ovaska.