Kansallinen veteraanipäivä Nokialla

Kansallista veteraanipäivää vietetään lauantaina 27.4.2024. Nokialla päivää juhlistetaan kaikille avoimessa juhlassa Silta-kampuksella Nokian lukion ja ammattioppilaitoksen tiloissa sekä kunniakäynneillä sankarihaudoilla. Valtakunnallinen pääjuhla järjestetään tänä vuonna Vaasassa.

Kansallisen veteraanipäivän juhla 2024

Veteraanipäivän juhla järjestetään tällä kertaa Silta-kampuksella eli Nokian lukion ja ammattioppilaitos Tredun tiloissa osoitteessa Kankaantaankatu 4. Kaikille avoin juhla järjestetään lauantaina 27.4. klo 12 – 14. Tarjoilun vuoksi juhlaan tulee kuitenkin ilmoittautua etukäteen perjantaihin 19.4. mennessä verkkolomakkeella tai kulttuuripalveluihin, yhteystiedot tiedotteen lopussa.

Juhlasta lähetetään seppele Nokian kirkon sankarihaudalle, seppelepartion lähettää matkaan kirkkoherra Ville Järvinen. Nokian kaupungin tervehdyksen tilaisuuteen tuo kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Maria Asunta ja  Nokian Sotaveteraanit ry:n tervehdyksen yhdistyksen puheenjohtaja Jorma Kuoppala. Musiikkiohjelmasta vastaavat Nokian mieskuoro, johtajanaan Elina Koivula ja Nokian Työväen Mieskuoro, johtajanaan Erkki Haaramo. Tilaisuudessa tarjoillaan keittolounas ja kakkukahvit.

Kunniakäynnit ja seppeleenlasku Nokian sankarihaudoilla

Seppeleet sankarihaudoille lasketaan lauantaina 27.4. Nokian kirkolla sekä Tottijärven ja Suoniemen kyläkirkoilla. Seppelepartioihin osallistuvat Nokian kaupungin, nuorisovaltuuston, seurakunnan sekä Nokian Sotaveteraanit ry:n ja reservijärjestöjen edustajat. Nokian reservijärjestöt järjestävät Nokian pääkirkolla kunniavartion.

Kansallista veteraanipäivää on juhlittu vuodesta 1987 lähtien Suomen sotaveteraanien kunniaksi vuosittain huhtikuun 27. päivänä. Historiallisesti tämä ajoittuu Lapin sodan päättymisen päivään 27.4.1945. Päivän keskeisenä tavoitteena on veteraanien perinnön siirtäminen seuraaville sukupolville. Tilaisuudet Nokialla toteutetaan yhteistyössä kaupungin, seurakunnan, Nokian Sotaveteraanit ry:n ja nokialaisten reservijärjestöjen kanssa.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset juhlaan:

Nokian kaupungin kulttuuripalvelut
p. 040 133 4101 (arkisin klo 8 – 16)
kulttuuri(a)nokiankaupunki.fi