Hinttala avautuu yleisölle kesäkuun alussa

Hinttalan museoalue avautuu tänä kesänä yleisölle tiistaina 2.6., mutta osaa toiminnoista on supistettu vallitsevan koronavirusepidemian vuoksi. Café Hinttala, kotiseutumuseo ja näyttelyt ovat avoinna, mutta tapahtumia alueella ei tänä kesänä järjestetä. Yleisön ja henkilökunnan turvallisuus ovat etusijalla kaikessa toiminnassa.

Hinttalan punainen kotiseutumuseorakennus alkukesän kauniina ja kirkkaana päivänä. Edustalla hiekkatie ja nurmikkoa.

Café Hinttalassa asiakaspaikkoja on vähennetty sisätiloista, mutta sen sijaan pihalle tuodaan lisää istuinryhmiä ja kalusteita. Kahvila henkilökuntineen valmistautuu parhaillaan tulevaan sesonkiin luottavaisena. ”Päivittäin on tuoreita leivonnaisia kahvin kera, arkisin keittolounas pöytiin tarjoiltuna sekä viikonloppuisin suunnitelmissa on piknikbrunssin järjestämistä”, kertoo kahvilayrittäjä Tanja Helenius.

Kotiseutumuseo ja aittojen käsityö- ja kuvataidenäyttelyt avautuvat samaan aikaan. Viime kesänä luhtiaitassa avattiin Hinttalan ja Nokian historiasta kertova Luhti -aikamatka historiaan näyttely, joka herätti paljon kiinnostusta. ”Tänä kesänä kannattaa viimeistään tutustua kyseiseen näyttelyyn, jos se ei vielä ole tuttu”, suosittelee kulttuurikoordinaattori Pia Keltti Nokian kaupungin kulttuuripalveluista. Näyttelyaikoja aitoissa on vielä vapaana kesäkuukausille. ”Osa näyttelyiden pitäjistä on koronavirusepidemian vuoksi luopunut näyttelyajastaan, joten kesäoppailtamme voi tiedustella vapaita aikoja vielä kesälläkin”, hän jatkaa. Viikoittain vaihtuvat näyttelyt tarjoavat mahdollisuuden pysähtyä taiteen ääreen tai taidokkaiden käsitöiden pariin. Näyttelyistä voi myös ostaa uniikkeja taideteoksia tai esimerkiksi kodin käyttötekstiilejä.

Yleisötapahtumia Hinttalassa ei tänä kesänä järjestetä, koska museoalueen sisätilat ovat melko pienet ja pääsymaksuttomien tilaisuuksien yleisömäärää on vaikea valvoa ulkoalueella. Ratkaisulla halutaan turvata asiakkaiden turvallisuus sekä mahdollisuus riittäviin turvaetäisyyksiin museo- ja kahvilavierailulla. Myös suosittu keppihevosten esterata ja omatoimiverstas ovat poissa ohjelmasta hygieniasyistä.

Hinttalan läheisyydessä, Nokianvaltatien toisella puolella sijaitsevat Työläiskotimuseot avautuvat tänäkin kesänä. Aikataulu niiden osalta tarkentuu kesäkuussa.

Nokian kaupungin kulttuuripalveluissa työskentelee kaksi kesäopasta, jotka opastavat yleisöä museolla sekä seuraavat ja ohjeistavat toimintaa turvallisuuden ja hygienian osalta.

Hinttalan kotiseutumuseo ja Café Hinttala
Nokianvaltatie 5, 37100 Nokia

Avoinna
ti – pe klo 10 – 18 ja la – su klo 10 – 15:
Museopirtti ja näyttelyt 2.6. – 16.8.2020
Café Hinttala 2.6. alkaen
Juhannuksena 19. – 21.6. alue on suljettu

Hinttalan kesäoppaat p. 050 395 8801
Café Hinttala p. 045 224 2204

Ohjelmaan ja aukioloaikoihin voi myös kesän aikana tulla muutoksia, mikäli tilanne niin vaatii.

Kuva: Mikko Ovaska