Festivaalien kiertueohjelmistoa Nokialle syyskuussa

Pirkanmaalaiset festivaalit tuovat korkeatasoista kiertueohjelmistoaan Nokialle syyskuussa. Kulttuurinnälkäistä yleisöä hemmotellaan syyskuussa peräti kahdella pääsymaksuttomalla tapahtumapäivällä, jossa mielenkiintoisesta festivaaliohjelmasta pääsee osalliseksi omassa kotikaupungissa.

SELLOPIRKANMAAN pop up – konsertit Setorissa ja Nokian kirjastoilla keskiviikkona 7.9.

Ensimmäinen SELLOPIRKANMAA -festivaali järjestetään eri puolilla Pirkanmaata 16.-18.9. Konserteissa kuullaan monipuolista sellomusiikkia niin Suomen eturivin sellistien esittämänä kuin aivan vasta selloon tarttuneiden oppilaiden tulkitsemana.

Nokialla järjestetään osana festivaalinohjelmaa pop up -konsertteja keskiviikkona 7.9. Noin 20 minuutin mittaisissa konserteissa esiintyy selloduo Taina Raittila ja Eeva Leijo, jotka esittävät monipuolisen kattauksen aurinkoista klassista musiikkia sekä maistiaisia elokuvasävelmistä. Kaikille avoimiin konsertteihin on vapaa pääsy.

Konsertit Nokialla keskiviikkona 7.9.:

klo 10 Lähitori Setori, Maununkatu 10.
klo 11 ja 12 Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta, Härkitie 6.
klo 13.15 ja 13.50 Nokian kirjastoauto, Pitkäniemen pysäkit.
klo 15 Linnavuoren kirjasto, Linnavuorentie 12.

Festivaalin järjestää Pirkanmaan selloyhdistys ry, joka perustettiin syksyllä 2020 levittämään sellomusiikkia ympäri maakuntaa.

Viva la vida! Musiikkia, runoutta, argentiinalaisen tangon tanssiopetusta ja elävän mallin piirustusworkshop kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa lauantaina 17.9.

Maailmantango -festivaali on poikkitaiteellinen ja kansainvälinen kaupunkitapahtuma, jota on järjestettyTampereella vuodesta 2007 lähtien. Festivaalin pääohjelmiston konsertit ja tanssitapahtumat järjestetään 16.-18.9. Tampereella. Festivaali levittäytyy pirkanmaalaisiin kirjastoihin ajalla 3.-17.9. Kirjastokiertueella esiintyvät laulaja-lauluntekijät Nina Kaitaranta, Kielo Kärkkäinen, Janne Laurila sekä runoilijat Lili Salinmäki ja Ilmari Lyymä. Kirjastoissa on mahdollisuus myös osallistua La Fabrica del Tango -tanssikoulun pitämälle argentiinalaisen tangon alkeistanssitunnille ja oppia elävän mallin piirustusta kuvataiteilija Alisa Volkovan johdolla. Kaikille avoimiin kiertuetapahtumiin on vapaa pääsy.

Ohjelma Nokialla lauantaina 17.9.:
Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virta, Härkitie 6.

klo 11.30 Runoesitys Ilmari Lyymä
klo 11.45 Muusikko Nina Kaitaranta
klo 12.15 Argentiinalaisen tangon alkeistanssitunti 45 min. Voit osallistua myös ilman paria. Opettajina La Fabrica del Tango -tanssikoulun opettajat.
klo 12.15 Elävän mallin piirustusworkshop ”Sketch Club”. Workshopissa käytetään sekatekniikalla kierrätysmateriaaleja ja opitaan erilaisia tekniikoita elävän mallin piirtämiseen. Workshopiin osallistuminen ei vaadi aiempaa kokemusta kuvataiteen tekemisestä. Workshopin opetuskielenä on englanti. Ohjaajana kuvataiteilija Alisa Volkova.

Molempien festivaalien Nokian kiertuetapahtumat toteutetaan paikallisessa yhteistyössä Nokian kaupungin kulttuuripalveluiden kanssa.

Kuva: Selloduo Eeva Leijo ja Taina Raittila viihdyttävät yleisöä keskiviikkona 7.9. pääsymaksuttomissa pop up – konserteissa. Kuva/SELLOPIRKANMAA.