Asumisoikeusasuntoon tarvittavan järjestysnumeron hakeminen uudistuu – vanhoja numeroita voi käyttää vuoden 2023 loppuun

Asumisoikeusasunnon (aso) hakemiseen tarvittava järjestysnumero on pitänyt hakea siitä kunnasta tai hakualueelta, jossa haluttu asunto sijaitsee. Syyskuusta 2023 alkaen numero haetaan Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta ARAsta. Kunnista saaduilla järjestysnumeroilla voi hakea aso-asuntoja vuoden 2023 loppuun asti. Vuoden 2024 alusta alkaen käytössä ovat vain ARAsta saadut järjestysnumerot.

Yhdelle hakijalle yksi numero yhdestä paikasta

1.9.2023 jälkeen asunnon hakemiseen tarvittavan järjestysnumeron saa ARAsta riippumatta siitä, mistä päin Suomea hakee asuntoa. Uudet järjestysnumerot ovat voimassa kaksi vuotta, ja yhdellä henkilöllä voi olla samaan aikaan vain yksi ARAn numero. Uudistuksen yhteydessä järjestysnumerosta tulee maksullinen. Numeron hinta on 9,20 euroa. Uuden järjestysnumeron voi hakea, vaikka hakijalla olisi ennestään kunnan myöntämä käyttämätön numero. Vuoden 2023 syys-joulukuussa hakijalla voi olla käytössään sekä kunnan että ARAn myöntämä numero.

Asumisoikeusasunnon hakemiseen tarvitaan aina järjestysnumero

Asumisoikeusasuntoja haetaan niitä tarjoavilta yhteisöiltä. Nokialla asumisoikeusasuntoja tarjoavat muun muassa TA-yhtiöt sekä YH Kodit.

Järjestysnumero pitää hankkia aina ennen asuntohakemuksen tekemistä, sillä numeroa kysytään hakemuksessa. Järjestysnumeron suuruus vaikuttaa yhtenä tekijänä asunnon saamiseen.

Järjestysnumeroa ei tarvita, jos asumisoikeusasunnon asukas vaihtaa asuntoa toisen asukkaan kanssa tai muuttaa samassa kohteessa olevaan asuntoon.

Tärkeitä päivämääriä

• 31.8.2023 asti järjestysnumeroita myöntävät kunnat.
  • 31.12.2023 saakka voi käyttää kuntien myöntämiä järjestysnumeroita.
  • 1.9.2023 alkaen järjestysnumeron saa ARAsta.
  • 1.9.2023–31.12.2023 voi käyttää sekä kuntien että ARAn myöntämiä järjestysnumeroita.
  • 1.1.2024 alkaen käytössä ovat vain ARAn myöntämät järjestysnumerot.

Lisätietoja muutoksista: