Toukokuu on LIIKUNTAKUU!

Toukokuu on LIIKUNTAKUU! Toukokuussa vietetään mm. Unelmien liikuntapäivää, pyrähdetään Nokian kympille ja käynnistyypä silloin myös koko kesän kestävät kilometrikisat! Toivottavasti inspiroidutte tulevista kampanjoista ja tapahtumista, sekä annatte näkyä, että toukokuu tosiaan on LIIKUNTAKUU! Lähde mukaan liikkumaan - itsesi takia!

Kaikki liikunta lasketaan!

Liikkua voi monella tavalla ja monesta eri syystä! Osa kuntoilee pitääkseen toimintakykyä yllä, toinen pelaa pallopelejä hauskuuden ja sosiaalisten suhteiden vuoksi, kolmas taas kulkee työmatkat pyörällä säästääkseen rahaa ja ympäristöä. Olipa syy liikkua mikä vaan, liikunta tekee hyvää! Toukokuu on LIIKUNTAKUU -kampanjan tavoitteena on saada kuntalaiset liikkumaan. Kampanjan aikana jaetaan erilaisia liikuntavinkkejä Nokian liikuntapalveluiden somessa ja järjestetään maksuttomia tai edullisia liikuntatapahtumia, joissa pääsee testaamaan erilaisia liikuntamuotoja!

Kilometrikisa 1.5.-22.9.2022

Kilometrikisa on Suomen varmasti tunnetuin ja suurin pyöräilykampanja, jonka tavoite on houkutella ihmisiä pyörän selkään. Leikkimielisessä kisassa joukkueet kilpailevat siitä, kuka polkee eniten kilometrejä ja/tai minuutteja. Haastamme kaikki nokialaiset osallistumaan pyöräilykilometrien hankintaan! Rekisteröidy kilpailuun kilometrikisan sivuilla ja ilmoita joukkueenkoodi sitä kysyttäessä! Jos haluat liittyä Nokian kaupungin avoimeen joukkueeseen, käytä koodia Liikkuvaminä2022! Kaikki kilometrikisaan osallistuvat nokialaiset kartuttavat myös Nokian kuntasarjan kilometrejä, joten muistakaa merkata kotikunnaksenne Nokia!

Kävelykipinä 1.5.-30.9.2022

Kävelykipinä on Tahko Pihkala -seuran järjestämä kampanja, joka haastaa kaikki suomalaiset kävelemään. Toukokuusta syyskuuhun kestävässä kampanjassa on kaksi osaa: kaikkien halukkaiden kesken käytävä kävelykilometrikisa sekä yhdistysten ja kuntien järjestämät paikalliset kävelytapahtumat. Haastamme kaikki nokialaiset mukaan kilpailuun! Rekisteröidy kävelykipinän verkkosivuilla ja liity halutessasi mukaan Nokian kaupungin avoimeen kävelyjoukkueeseen koodilla: Liikkuvaminä2022! Haastamme myös seurat ja järjestöt mukaan järjestämään kävelytempauksia ja tapahtumia kampanja-ajalle. Tapahtumien ja tempausten ei tarvitse olla isoja kaikille avoimia tilaisuuksia, vaan ne voivat olla myös pienimuotoisia, oman seuran sisäisiä tapahtumia. Halutessanne voitte ilmoittaa kävelytapahtumanne tapahtumakalenteriin.

Pyöräilyviikko 6.-15.5.2022

Pyöräilyviikkoa poljetaan tänä vuonna pääteemalla ”Jokaisella on oikeus turvalliseen pyöräilyyn”. Pyöräilyviikon aikana vietetään erilaisia teemapäiviä, joista voi hakea inspiraatiota omaan liikkumiseen! Tässä muutama esimerkki teemapäivistä:

• Pyörä kuntoon -päivä lauantaina 7.5.
  • Perhepyöräilypäivä sunnuntaina 8.5.
  • Pyörällä töihin -päivä tiistaina 10.5.
  • Pyörällä kouluun -päivä keskiviikkona 11.5.
  • Pyörällä kaiken ikää -päivä sunnuntaina 15.5.

Unelmien liikuntapäivä 10.5.2022

Koko Suomen yhteistä juhlapäivää, Unelmien liikuntapäivää, vietetään jälleen 10.5.2022! Unelmien liikuntapäivä on kaikenlaisen liikkumisen päivä, johon kuka tahansa voi osallistua. Silloin on hieno mahdollisuus liikkua yhdessä kaverin, joukkueen tai vaikka uusien tuttavien voimin. Kannustammekin kuntalaisia, kouluja, päiväkoteja, seuroja ja järjestöjä osallistumaan unelmien liikuntapäivään liikkumalla tai järjestämällä tapahtumia!

Nokialla järjestetään silloin paljon ohjelmaa kaiken ikäisille kuntalaisille! Käy kurkkaamassa päivittyvä lista Nokialla järjestettävissä tapahtumista kaupungin verkkosivuilta.

Ulkoiluystäväksi iäkkäälle -koulutus 18.-31.5.2022

Liian moni ikäihminen ei pysty tai uskalla ulkoilla yksin, joten he tarvisevat vapaaehtoisten apua. Vapaaehtoinen ulkoiluystävä tutustuu yhteen ulkoiluapua kaipaavaan iäkkääseen ihmiseen ja auttaa häntä ulkoilussa sovittuina ajankohtina. Vapaaehtoiseksi ulkoiluystäväksi ei tarvitse lähteä kylmiltään, vaan tehtävään koulutetaan. Koulutus ei sido mihinkään, vaan koulutuksen jälkeen voi hyvin päättää, haluaako vapaaehtoistyöhön ryhtyä ja minkälaisella aikataululla sitä haluaa tehdä. Kaksiosainen koulutus järjestetään 18.5.2022 klo 16.00-19.00 ja 31.5.2022 klo 16.00-19.00 Lähitori Setorilla, Maununkatu 10.

Lisätietoja koulutuksesta.

Ilmoittaudu mukaan koulutukseen 15.5.2022 mennessä!

Nokian kymppi 22.5.2022

Kävelykilometrejä voi tulla kerryttämään Nokian kympille, joka järjestetään taas yleisötapahtumana 22.5.2022 klo11 alkaen!

Ikääntyneiden toimintakyvyn testauspäivä 27.5.2022

Tilaisuus on tarkoitettu Nokian kaupungin ikääntyneelle väestölle. Testaus tapahtuu Nokian terveyskeskuksen fysioterapian polikliniikan tiloissa klo 9-15. Testien jälkeen käydään kootusti testien tulokset läpi lähitori Setorin (Maununkatu 10) tiloissa. Tulethan paikalle terveenä! Katso mainos Toimintakyvyn testauspäivästä.

Artikkelikuva: Opa Latvala