Operaatio Pirkanmaan uusi ohjelmistojulkaisu käy vuoropuhelua niin Pirkanmaalla kuin Euroopassa

Euroopan kulttuuripääkaupunkihaun jatkohanke, Operaatio Pirkanmaa, on tukenut vuoden 2022 aikana yli sataa projektia, joihin kuuluvat eri puolella aluetta syksyllä toteutettavat Kulttuuritempaukset. Kulttuuripääkaupunkihaun pohjalta tehtävän toisen ohjelmistojulkaisun pääpaino on vuosilla 2023–2024, ja siinä suunnataan katse niin paikallisiin tekijöihin kuin eurooppalaisiin kohtaamisiin.

Venäjän Ukrainaan kohdistama hyökkäyssota jatkuu yhä. Luovien alojen toimijat voivat toimia niin sananvapauden puolesta kuin sotaa vastaan tukemalla niitä paikallisia ja kansainvälisiä versoja, jotka tavoittelevat muutosta.

Operaatio Pirkanmaa -hanke tukee vuonna 2023 ensimmäistä kertaa järjestettävää Tampereen kansainvälistä sananvapaustapahtumaa. Suomen Kulttuurirahaston Pirkanmaan rahaston ja Lännen Media Oy:n päätoimittaja Matti Posion suunnittelema tapahtuma on ajankohtaisempi kuin koskaan, sillä kansainvälisen oikeuden rikkomukset, ihmisoikeuksien polkeminen, sananvapauden rajoittaminen sekä hybridivaikuttaminen koettelevat rankasti eurooppalaista arvopohjaa. Tapahtumaan kutsutaan paitsi kansainvälisiä ja näkyviä sananvapauden puolustajia, myös poliitikkoja, asiantuntijoita ja mediaa. Sananvapaustapahtuman tarkempi ajankohta julkaistaan syksyn 2022 aikana.

Lue koko tiedote Operaatio Pirkanmaan verkkosivuilta.

Nokialla projekteista ovat toteutuneet jo esimerkiksi Nuori Kulttuuri on Air -työpaja ja tapahtuma ja MetsäFolk, ja tempauksista Lasten Kyläkarnevaalit Knuutilassa sekä somekansalle suunnattu #taidejahti.

Mikä Operaatio Pirkanmaa?

Operaatio Pirkanmaa on kulttuurin ja luovien alojen kehittämishanke (2022–2024), joka hyödyntää Euroopan kulttuuripääkaupunkihaun aikana tehtyä työtä ja pilotoi uutta toimintaa alueelle. Hankkeen toteutuksesta vastaa Tampereen kaupunki, ja muut mukana olevat kunnat ovat Akaa, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kangasala, Kuhmoinen, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Urjala, Valkeakoski, Vesilahti, Virrat ja Ylöjärvi.

Voit myös tilata uutiskirjeen sähköpostiisi ja seurata ajankohtaisia aiheita somessa #operaatiopirkanmaa.