Alfred Kordelinin säätiön tuella Nokialla kuplii kulttuuria ympäri vuoden

Valtakunnallisesti suunnattujen apurahojen ohella Kordelinin säätiö jakaa apurahoja kaupunkirahastojensa kautta, kuten Nokialla. Tämän vuoden hakukierros päättyi tammikuun lopussa, ja apurahapäätökset valmistuvat huhtikuussa. Millaista kulttuuria apurahoilla syntyy?

Kuumiakoiria ja nuoruusmaisemia

Nokialaislähtöinen Marika Riikonen sai viime vuonna apurahan nuortenkirjan kirjoittamiseen, ja hänen oli mahdollista ottaa vapaata toimittajan päivätyöstään Hämeen Sanomissa. – Apuraha oli avainasemassa siihen, että pystyn keskittymään luovaan kirjoittamiseen. Kokeilen minulle uudenlaista fragmentaarista tekstilajia, ja sen rakentaminen vaatii keskittymistä. Ilman Kordelinin apurahaa en olisi pystynyt käynnistämään tätä kirjoitusprosessia, kuvailee Riikonen.

– Henkilöhahmoni ovat nuoria Nokialta, mistä olen itsekin kotoisin. Asuin lapsuuteni Lähdeniityssä, ja vaikka muutin aikuisena pois Nokialta, olen viettänyt paikkakunnalla paljon aikaa. Kirjoittaessa voi mieleen tulla vaikka listoja nokialaisista ruuista: grillikioskien kuumatkoirat ja Lehtosen leipomon kermamunkit, Riikonen kertoo. Työ kirjan parissa tulee vielä jatkumaan apurahakauden jälkeen, sillä kokonaisen romaanin työstäminen vaatii reippaasti aikaa.

Nokialla on paljon nuoria lahjakkuuksia

– Suoraan sanoen huimasi, kun kuulin että olin saanut apurahan, kertoo säveltäjä ja musiikin suunnittelijaopettaja Sami Varvio. – Saatuani apurahan aloittelin tarinan ja näytelmän tekemistä heti kesälomilla 2022, ja syksyllä pystyin ottamaan virkavapaata päivätyöstäni ja aloitin säveltämisen. Työmäärä oli valtava, ja Rockmusikaali Aurora on suurin teos, jonka olen tehnyt. Kun apurahan saa, teoksen valmistumisesta tulee kunnia-asia, jonka haluaa tehdä hyvin.

Rockmusikaali Aurora sai ensi-iltansa joulukuussa 2023, ja se sai innostuneen vastaanoton niin yleisöltä kuin mediassakin. Helmikuussa Aurorasta on vielä muutamia esityksiä Nokian yläkouluissa. – Esiintyjien heittäytyminen on ihan mieletöntä. Auroraan haki mukaan satakunta nokialaista nuorta. Tämä kertoo siitä, miten paljon nuoret haluavat tällaiseen mukaan ja miten paljon lahjakkuutta meillä täällä on, pohtii Varvio.

Vielä ehtii näkemään ysiluokkalaisten ajatuksia tulevaisuudesta uimahypyistä dystopioihin 24.2. asti

Kordelinin Nokian kaupunkirahasto jakoi viime vuonna apurahoja nuorten lukutaidon edistämiseen, ja merkittävän avustuksen sai Nokia-seuran Kirjoituskinkerit-projekti. Ysiluokkalaiset nuoret pohtivat teksteissään, millainen kotikaupunki olisi vuonna 2033. Nokia-seura kutsui 30 nokialaista kuvataiteilijaa kuvittamaan nuorten tekstejä. Syntyi kiehtovia yhdistelmiä, jotka ovat nähtävissä Kirjasto- ja kulttuuritalo Virran Taidetila Raamissa Kirjoituskinkerit – Minun Nokiani 2033 -näyttelyssä vielä lauantaihin 24.2. asti.
Kirjoituskinkerit – Minun Nokiani 2033 -näyttely. Tarkista aukioloajat täältä.

Kuva: Marika Riikonen sai Alfred Kordelinin Nokian kaupunkirahaston apurahan 2023. Kuvaaja: Heli Kurimo.