Vanhustenviikolta iloa ja apua arkeen – Vanhusneuvosto kannustaa osallistumaan tapahtumiin yhdessä ystävän kanssa

Vanhustyön keskusliiton organisoimaa, valtakunnallista Vanhustenviikkoa vietetään 6.-13.10.2019 teemalla ”Varaudu vanhuuteen”. Nokialla viikon ohjelmaan on koottu mukaan monipuolista, virkistävää ja toimintakykyä ylläpitävää ohjelmaa.

Liikuntaa, ulkoilua, kulttuuria ja yhdessäoloa
Ohjelmaa järjestetään arkipäivisin maanantaista perjantaihin. Liikuntapalveluiden avoimet terveysliikuntaryhmät tarjoavat mahdollisuuksia liikuntaharrastuksen kokeilemiseen tai aloit-tamiseen matalalla kynnyksellä. Ikäihmisten Lähitori Setorissa on ohjelmaa päivittäin, mm. tietoiskuja ikääntyneiden liikunnan, suun hoidon ja unen merkityksestä hyvinvoinnille. Torstaina 10.10. Setorissa katsellaan yhdessä Anne Välinoron käsikirjoittama ja ohjaama ”Karvan verran” -lyhytelokuva.

Tiistaina 8.10. klo 10-14 Kerholassa pidettävillä Ikävinkki -messuilla voi tutustua samassa tilaisuudessa useisiin erilaisiin ikääntyneille suunnattuihin palveluihin. Mukana on yli 30 näytteilleasettajaa, jotka esittelevät mm. ikääntyneille suunnattuja hoiva-, koti- ja hyvinvointipalve-luita, liikunta- ja kulttuuriharrastuksia sekä yhdistys- ja vertaistoimintaa. Messuilla on vielä vapaana muutamia esittelypaikkoja, joita voi varata 5.10. saakka.

Varaa esittelypaikka Ikävinkki -messuille

Nokian kaupunginkirjastolla vietetään SeniorSurf –päivää keskiviikkona 9.10. klo 10-13. Kirjaston ja Mukanetti ry:n yhteisillä Älylaitemessuilla uuden laitteen hankintaa harkitsevat voivat kokeilla erilaisia älylaitteita rauhassa yhdessä vertaisohjaajien kanssa.

Viikko tarjoaa myös viihdettä ja kulttuuria: kaikille avoin Vanhustenviikon juhla järjestetään eläkeläisjärjestöjen ja Nokian kaupungin yhteistyönä Kerholassa keskiviikkona 9.10. klo 13. Juhlassa esiintyvät eläkeläisjärjestöjen ohjelmaryhmät, Nokian Harmonikkakerho ja Kankaan-taan koulun 6 C musiikkiluokka. Juhlapuheen pitää toimittaja Matti Kuusela, kaupungin tervehdyksen juhlaan tuo kaupunginjohtaja Eero Väätäinen.

Suosittu Mummut ja papat puistoon -ulkoilutapahtuma toteutetaan tänä vuonna torstaina 10.10. klo 9-12 Penttilänpuistossa. Tarjolla on mm. puistogolfia, ohjausta ulkokuntosalilla, keppijumppaa, sauvakävelyopastusta sekä elämyspolku, joka sopii myös pyörätuoliasiakkaille avustajan kanssa sekä rollaattorin tai muiden apuvälineiden kanssa kulkemiseen.

Ohjelma syntyy yhteistyössä kaupungin ja kansalaisjärjestöjen kesken
Vanhustenviikon ohjelmaa koordinoi Nokian kaupungin kulttuuripalvelut. Ohjelman suunnit-telussa ja toteutuksessa ovat mukana Vanhusneuvosto, Nokian kaupungin ikäihmisten palvelut, Pirkan opisto, Nokian seurakunta sekä ikääntyneiden parissa Nokialla toimivat eläkeläis- ja kansalaisjärjestöt.

Katso kaikki Vanhustenviikon tapahtumat ja tarkemmat ohjelmatiedot