Ympäristökasvatusviikko tarjoaa maksutonta ohjelmaa lapsille ja nuorille

Nokian kaupungin ympäristönsuojeluyksikkö järjestää ympäristökasvatusviikon 10. - 14.9.2018. Lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus tutustua ympäristöön, luontoon, kierrätykseen, kestävään kehitykseen ja ympäristöteknologiaan liittyviin aiheisiin eri näkökulmista. Viikko on suunnattu päiväkodeille, perhepäivähoitajille, esikouluille, ala- ja yläkouluille, lukiolle sekä ammattiopistolle.

”Järjestimme ympäristökasvatusviikon viime syksynä ensimmäistä kertaa. Saamamme hyvän palautteen perusteella haluamme kehittää tästä jokavuotisen tapahtuman. Tänäkin vuonna tarjolla on monipuolista ohjelmaa eri-ikäisille ympäri Nokiaa”, kertoo ympäristökasvatusviikkoa koordinoiva Tiina Vermaete Nokian kaupungilta.

Ympäristöviikon ohjelmaa järjestetään metsissä, päiväkodeissa, kouluilla sekä yrityksissä. Pienemmille lapsille tarjotaan mm. Pirkanmaan Marttojen ja Pirkanmaan Jätehuollon Jätejengi-nukketeatteriesitystä sekä Alhoniityn päiväkodin järjestämää luontorentoutusta.

Kouluikäisille on tarjolla esimerkiksi kansainvälisen ympäristöjärjestön WWF:n järjestämää Vuosisata metsässä –oppituntia, Luonto-liiton lähimetsätuokioita sekä Vesilahden-Tottijärven 4H-yhdistyksen sieni- ja marjarasteja.

Prisma Nokia ja Nokianvirran Energia Oy kutsuvat yläkoululaisia, lukiolaisia ja ammattiopiston nuoria vierailulle. Prismassa nuoret pääsevät tutustumaan kaupan jätteiden lajitteluun sekä ympäristövastuuasioihin. Nokianvirran Energialla on mahdollista vierailla biovoimalaitoksessa ja oppia lisää laitoksen polttoaineista. Viikon aikana tarjolla on myös luentoja bio- ja kiertotalouden ECO3-yritysalueesta sekä ympäristön huomioimisesta maankäytön suunnittelussa.

Ympäristökasvatusviikon yhteydessä järjestetään myös kaikille avoin sienitapahtuma K-Supermarket Löytiksen tiloissa 10.9. klo 16-19. Nokian Luonnon tapahtumaan voi tuoda omia sieniä tunnistettavaksi tai tutustua näytillä oleviin kauden sieniin.

”Ilmoittautuminen ympäristökasvatusviikolle on nyt käynnissä. Ohjelma on kaikille maksutonta ja antaa päiväkotien sekä koulujen henkilökunnalle helpon tavan tarjota luontoelämyksiä ja ympäristökasvatusta”, muistuttaa Tiina Vermaete.

Ympäristökasvatusviikon ohjelma löytyy kokonaisuudessaan täältä.

Lisätietoja:
ympäristönsuojelutarkastaja Tiina Vermaete, puh. 040 779 9286, tiina.vermaete@nokiankaupunki.fi