Vie vanhus ulos -kampanja alkaa taas!

11.9. -11.10. vietetään valtakunnallista Vie vanhus ulos -kampanjaa! Onko sinulla tuttuja/naapureita ikääntyneitä, joiden päivää voisit piristää viemällä heidät ulos? Lähde mukaan tekemään hyvää ikääntyneiden hyvinvoinnin eteen!

Ulkoilun ilo kuuluu kaikille ja siitä saatavat terveyshyödyt tulisi olla kaikkien saatavilla, mutta aina oma kunto ei ole riittävä siihen että uskoltaisi yksin ulos – tällöin tarvitaan ulkoiluystäviä! Ikäinstituutin koordinoimalla Vie vanhus ulos -kampanjalla on tarkoitus edistää niiden ikäihmisten ulkoilua, jotka tarvitsevat apua ulkoillakseen turvallisesti. Kampanjaan voi osallistua kaikki, jotka haluavat tehdä hyvää ikäihmisten hyvinvoinnin eteen. Nokian kaupungin liikuntapalvelut haastaa nokialaisia vapaaehtoisia, järjestötoimijoita, opiskelijoita, kouluja, päiväkoteja, hoitotyön ammattilaisia sekä läheisiä/naapureita paikallisten iäkkäiden ulkoiluystäviksi. Osallistua voi yksin tai yhdessä, vaikkapa työporukalla!

Näin osallistut:

• Ulkoile ikäihmisen kanssa kampanja aikana (11.9.-11.10.)
  • Kirjaa ulkoilu sivustolle www.vievanhusulos.fi
    • Yksityishenkilö voi kirjata ulkoilut ilman rekisteröitymistä, sähköpostiosoite riittää
    • Yhteisöt tarvitsevat ulkoilutilin, jolloin useampi henkilö voi kirjata ulkoilut yhteiseen pottiin.
  • Haasta muut mukaa ja jaa ulkoilutarinat sosiaalisessa mediassa #vievanhusulos

Nokialla kampanja huipentuu liikuntapalveluiden, ikäihmisten palveluiden sekä Suomen luonnonsuojeliitto Nokian kanssa yhteistyössä järjestämään Mummut ja papat metsään -tapahtumaan vanhustenviikolla 11.10. Ulkoilutapahtuma on suunnattu kaikille ikääntyneille ja mukaan voi tulla myös avustajan tai ulkoiluystävän kanssa. Reitin varrella pääsee tutustumaan Haaviston luonnonsuojelu-alueen luontoon ja sen syntyperään sekä nauttimaan raikkaasta syysilmasta. Lenkin pituus on oman valinnan mukaan 0,5–1km, matkalla mehutarjoilu ja levähdyspaikkoja. Reitti on mahdollinen myös apuvälineitä (rollaattori, keppi tms.) käyttäville, mutta ei täysin esteetön. Mukaan kelinmukainen vaatetus ja ulkoilujalkineet. Tapahtuma on maksuton.

Ilmoittautumiset 5.10. mennessä (nimi, mahd. avustaja/apuväline, puh.) : vapaa-aikakeskus@nokiankaupunki.fi tai 03 5652 0100.

Kampanjan aikana Nokialla järjestetään myös maksuton Ulkoiluystäväksi iäkkäälle -koulutus (3.10., 8.10. & 29.10.). Koulutus antaa vinkkejä iäkkäiden kanssa ulkoiluun. Koulutuksen jälkeen voit halutessasi liittyä mukaan paikalliseen Ulkoiluystävärinkiin, mutta koulutus ei sido sinua mihinkään toimintaan. Lisätiedot koulutusjulisteesta: ulkoiluystäväkoulutussyksy18, ilmoittautumiset 27.9. mennessä!

Lue lisää Vie vanhus ulos -sivustolta ja tee hyvää ikääntyneiden eteen!