Taidetila Raamin näyttelyvuosi 2022 on nokialainen, monipuolinen ja voimakas

Abstraktista väri-iloittelusta monipuoliseen kuvanveistoon, nokialaisesta rakennuskannasta yöpaitoihin ja paikallishistoriaa tutkivaan maalaustaiteeseen: Raamin näyttelyvuosi 2022 katsoo uteliaana historiaan ja paikkakunnan kehittymiseen, pysähtyy tutkimaan tätä päivää ja kurkottaa kutkuttavasti tulevaisuuteen.

Mauno Kiviojan (1941–2018) muistonäyttely avaa näyttelyvuoden tammikuussa 2022. Mauno Kivioja oli nokialainen pitkän uran tehnyt taiteilija, jonka vahva modernin kuvanveistäjän ote näkyy kaupunkimaisemassa edelleen. Raamin näyttely tulee valottamaan Kiviojan monipuolista osaamista pitkän uran varrelta. Näyttelyn kuraattorina toimii FM Carita Rassa. Näyttely on saanut apurahan Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahastolta.

Kaisa Soini on nokialainen taidemaalari-arkkitehti, ja hänen abstraktia värien, muotojen, ajan ja ajatuksen tutkimusta päästään tarkastelemaan Mauno Kiviojan näyttelyn jälkeen keväällä. Kuvanveistäjä Noora Schroderuksen taide on leikittelevää ja ironisoivaa. Kritiikin ja tarkastelun kohteena on ihminen ja hänen esineensä – uudella ja hämmentävällä otteella.

Raamin kesäkauden näyttely nostaa ansaitusti ja komeasti esiin Nanson pitkän historian paikkakunnalla. Nokia-Seura ry:n, Emil Aaltosen museon ja Nanso Groupin yhteistuotantona toteutettu Nanso 101 on osoitus paitsi Nanson erityislaatuisesta historiasta, myös Nokia-Seuran pitkäjänteisestä työstä kotiseututyötä kohtaan. Nanso 101 on esillä koko kesäkauden.

Nansotalon vaikutus näkyy myös syyskauden ensimmäisessä näyttelyssä. Nansotalossa työskentelevien Matti Kurosen, Minna Iso-Lähteenmäen, Sauli Iso-Lähteenmäen ja Silja Merikallion yhteisnäyttely nostaa esiin tekijöidensä uusimmat veistokset, maalaukset, keramiikan ja grafiikan.

Kuvataiteilija Jenni Yppärilä luo syksyllä Raamiin palasia nokialaisesta rakennuskannasta. Hänen kolmiulotteiset maalauksensa esittelevät ja tarkastelevat paikallisia rakennuksia ja rakennuskantaa. Kenen kotitalo, lähikauppa tai lapsuudenmaisema rakentuu Raamiin?

Raamin näyttelyvuoden päättää Suvi Malek. Näyttelyssä palataan historiassa taaksepäin, muinaisen Pirkkalan maisemiin, mahdollisesti nuijamiesten kulkureiteille, ja pohditaan unenomaisen maiseman ja modernin maalaustekniikan avulla yhteistä historiaamme naapurikunta Pirkkalan kanssa. Näyttely yhdistää menneen ja tulevan ja herättää ajatuksia nykyisyydestä. Keitä olemme, mistä tulemme?

Taidetila Raami on muunneltava vaihtuvien näyttelyiden tila kesäkuussa 2020 avautuneessa Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa Nokialla. Vuoden 2023 näyttelyaikahaku avautuu keväällä 2022. Lisätietoja ja ajankohtaiset näyttelytiedot Taidetila Raamin sivuilla.