Taidetila Raamin ensimmäinen näyttelyaikahaku on avoinna

Taidetila Raami on muunneltava, noin 110 m2 vaihtuvien näyttelyiden tila Nokian uuden kirjasto- ja kulttuuritalo Virran 1. kerroksessa. Ensimmäinen näyttelyaikahaku koskien vuoden 2021 näyttelyaikoja on nyt avoinna.

Ossi Somman veistos Hänestä tulee vielä jotakin. Kuva: Mikko Ovaska

Nokian uuden kirjasto- ja kulttuuritalo Virran vaihtuvien näyttelyiden tila mahdollistaa monipuolisen taidetoiminnan
Tavoitteena on tehdä tunnetuksi taiteen ajankohtaisia ilmiöitä sekä tarjota monipuolista, laadukasta näyttelyohjelmistoa yleisölle. ”Esimerkiksi korkeatasoiset taidenäyttelyt, kulttuurihistoriasta ammentavat teemanäyttelyt ja lasten ja nuorten valtakunnalliset kiertävät näyttelyt sopivat muunneltavaan tilaan hyvin. Nokian kaupunki järjestää Raamissa myös kutsunäyttelyitä”, kertoo kulttuurikoordinaattori Pia Keltti Nokian kaupungin kulttuuripalveluista. ”Tilaa voi hakea yleisölle avoimeen taidetoimintaan laajemminkin, ja myös siinä näen monia kiehtovia mahdollisuuksia”, hän jatkaa. Näyttelytilojen läheisyydessä sijaitsevat pajatilat Paja ja Mylly sekä laadukkaalla tekniikalla varustettu Hiomo -sali lisäävät vaihtoehtoja järjestää tapahtumia ja toimintaa myös näyttelyiden yhteyteen.

Näyttelyaikaa haetaan avoimella haulla, vuoden 2021 näyttelyaikahaku päättyy 30.6.2020. Sähköiseen näyttelyaikahakemukseen liitetään mm. näyttelysuunnitelma, cv ja toive näyttelyn ajankohdasta. Tilasta ei peritä vuokraa. Kuvastoon kuuluville taiteilijoille maksetaan hinnaston mukaiset korvaukset. Raamin näyttelyohjelmaa koordinoi Nokian kaupungin kulttuuripalvelut.

Virrassa on esillä useita näyttelyitä ja korkeatasoista taidetta
Arkkitehtonisesti näyttävän rakennuksen suunnitteli arkkitehti Pekka Koli. Rakennushankkeessa käytettiin prosenttiperiaatteen mukaisesti osa määrärahasta taiteeseen. Nokian kaupunki sai taidehankintoihin sekä konservointikuluihin avustuksen myös Taiteen edistämiskeskukselta. Taidehankinnoissa korostuvat paikallisuus ja korkea taiteellinen taso; esillä on esimerkiksi Osmo Rauhalan, Jarno Vesalan ja Katri Monosen teoksia. Uusien taidehankintojen lisäksi Virtaan on sijoitettu pysyvästi lukuisia Nokian kaupungin taidekokoelman teoksia eri taiteilijoilta.

Virrassa avautui 1.6. neljä näyttelyä. Taidetila Raamissa on esillä 30.8. saakka kuvanveistäjä, professori Ossi Somman elämäntyötä esittelevä Näinkö tässä kävikin? -näyttely. Martti ja Sirkka-Liisa Helinin lahjoituskokoelman esineet ovat ensi kertaa laajasti esillä Taidetila Romun Harlekiini ja häränkallo -näyttelyssä. Kertomus Nokiasta -näyttely kertoo tarinan Nokian kaupungin vaiherikkaasta teollisesta historiasta. Pääkirjaston pop up –seinällä on 29.6. asti esillä Tarinoiden Nokia -kirjan kuvituksia Pirkan opiston lasten ja nuorten kuvataidekoulun oppilailta.

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta
Nokian uusi kirjasto- ja kulttuuritalo Virta avattiin yleisölle 1.6.2020. Virta on kaiken ikäisten kaupunkilaisten ainutlaatuinen yhteisen tekemisen paikka, joka yhdistää pääkirjaston, nuorisotilat, näyttelyt, kahvilan ja monipuoliset kulttuuripalvelut. Arkkitehtonisesti näyttävä rakennus on merkittävä osa Nokian tulevaisuuden urbaania ydinkeskustaa ja keskustan kehittämistä.

Nokian kaupunki
Nokia on kasvava, lähes 35 000 asukkaan kaupunki Pirkanmaalla, vetovoimaisella Tampereen kaupunkiseudulla. Kaunis luonto, hyvät palvelut ja keskeinen sijainti tarjoavat erinomaiset edellytykset asumiselle. Nokialla toimii yli 1800 yritystä ja kaupungilla on monipuolinen elinkeinorakenne sekä vahva teollisuus.

www.nokiankaupunki.fi/virta
Taidetila Raami

Ossi Somman näyttely Näinkö tässä kävikin? on avoinna Taidetila Raamissa 30.8. saakka. Tilaan on mahdollista tutustua Virran aukioloaikoina.
Kuva: Mikko Ovaska