Raine Lehtorannan kuvista huokuu lämpö kotikaupunkia kohtaan

Nokia ja muu maailma -Raine Lehtorannan kuvia kotoa ja kaikkialta -näyttely avautuu taidetila Raamissa kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa maanantaina 10.5. klo 10. Lehtoranta oli useasti palkittu nokialainen valokuvaaja, joka työskenteli Aamulehdessä yli 30 vuotta. Näyttelyn on suunnitellut Lehtorannan pitkäaikainen työpari, toimittaja Matti Kuusela.

Turvallisen näyttelyvierailun varmistamiseksi näyttelyyn tulee alkuvaiheessa varata vierailuaika vapaa-aikapalveluista. Tilaan voidaan ottaa korkeintaan 10 henkilöä kerrallaan.

Kuvassa on Hempan Pumppu -orkesterin solisti Mertsi Palmroth ja Hempankaaressa usein vieraillut Paula Koivuniemi, taustalla näkyy säestäjä Päivi Tuokko-Patrikainen

Nokian Viholassa asunut Lehtoranta kuoli huhtikuussa 2019, jolloin Matti Kuusela sai haltuunsa kaikki ystävänsä valokuvat. Kuvia on yli puoli miljoonaa. ”Teimme yhdessä kolme matkaa Afrikkaan, matkustimme halki Keski-Aasian ja Kiinan, seikkailimme Venäjällä niin Pietarin vankiloissa kuin Siperian aroilla, kävimme suurella padolla Jangtsella – ja kuitenkin sydämemme ja ajatuksemme olivat aina Nokialla”, kertoo Kuusela näyttelykatalogissa. Koska molemmat ovat Nokialta, halusi Kuusela Lehtorannan ainutlaatuisen hienot kuvat ensimmäiseksi esille juuri kotikaupunkiin. Näyttelyssä on noin sata Kuuselan vakavasti harkiten valitsemaa valokuvaa – niistä noin 70 on Nokialta, loput muualta maailmalta. Suuri osa kuvista on esillä ensimmäistä kertaa julkisesti.

Näyttelyyn tulee varata oma vierailuaika

Näyttely avataan aluksi rajoitetuin aukioloajoin ja ainoastaan ajanvarauksella. Vierailuajan voi varata vapaa-aikapalveluiden toimistolta sähköpostitse osoitteesta vapaa-aikakeskus@nokiankaupunki.fi tai puhelimitse numerosta 03 5652 0100. Näyttelytila on avoinna aluksi arkisin klo 10.00-15.30. Tilaan voidaan ottaa korkeintaan 10 henkilöä kerrallaan. Lisäksi koululaisryhmät voivat varata oman aikansa arkisin klo 8 – 10. Huomioithan myös kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa muuta asiointia koskevat ohjeet.

Kuva: Raine Lehtoranta. Hempankaaren 35 -vuotisjuhlassa esiintyi Hempan Pumppu -orkesteri solistinaan Mertsi Palmroth ja Paula Koivuniemi, taustalla säestäjä Päivi Tuokko-Patrikainen.

Nokia ja muu maailma – Raine Lehtorannan kuvia kotoa ja kaikkialta
Taidetila Raami, Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virta, 1.krs