Nokian Viinikanniemen uudet omakotitontit myyntiin vuoden 2022 alussa

Nokian kaupunkikehityslautakunta käsittelee seuraavassa kokouksessaan 28.9.2021 Viinikanniemen uuden asuinalueen omakotitonttien luovutusehtoja. Kaupunki luovuttaa saarimaiselta alueelta 30 omakotitonttia, joista kahdellakymmenellä on oma ranta. Omakotitonttien luovutukset aloitetaan vuoden 2022 alkupuolella.

Ilmakuva Viinikanniemen saarimaisesta alueesta, jota ympäröi Pyhäjärvi rantoineen.

– Viinikanniemen uusi asuinalue on yhteensä kymmenen hehtaarin kokoinen ja siellä tulee asumaan noin 200 asukasta. Alueelle rakennetaan kolme uutta katua sekä kolme omakotitalojen korttelialuetta. Kunnallistekniikka valmistuu vuoden 2021 loppuun mennessä, kertoo kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen.

Viinikanniemen tontit ovat heti rakennettavissa. Omakotitonttien rakennusoikeus on 210–360 k-m², jonka lisäksi rantatonteille voi rakentaa oman saunan. Rakentamisessa on huomioitava mm. yhdenmukaiset julkisivuvärit ja -materiaalit sekä rantavyöhykkeen säilyminen metsäisenä.

Tontit esitetään myytäväksi tarjousten perusteella

Omarantaiset tontit kiertävät Viinikanniemeä kahdessa korttelissa. Saarimaisen alueen keskelle sijoittuu kymmenen omakotitontin kortteli, jossa talot on mahdollista rakentaa niin, että niistä aukeavat näköalat Pyhäjärvelle.

– Viinikanniemen uusien omakotitonttien sijainti Pyhäjärven rannalla sekä palveluiden ja hyvien liikenneyhteyksien äärellä, tekevät alueesta ainutlaatuisen koko Pirkanmaalla. Omakotitontit esitetään myytäväksi avoimen tarjouskaupan perusteella korkeimman ostotarjouksen tehneelle. Tontille tulee rakentaa omakotitalo kolmen vuoden kuluessa tontin omistusoikeuden siirtymisestä, sanoo maankäyttöinsinööri Teemu Valkolehto.

Viinikanniemen tontit esitetään myytäväksi avoimella tarjouskaupalla verkkopohjaisella myyntialustalla, jolloin ostotarjoukset näkyvät julkisesti. Kaupunki julkaisee tiedot myyntiin tulevista omakotitonteista, tarjousten jättämisestä sekä myyntialustasta loppuvuoden 2021 aikana. Tiedot julkaistaan kaupungin verkkosivustolla sekä sosiaalisen median kanavissa.

Lisätiedot:
Teemu Valkolehto, maankäyttöinsinööri, p. 044 486 0976