Nokian matkakeskuksen läheisyyteen kaksi uutta kerrostaloa – toteuttaja valitaan tontinluovutuskilpailulla

Nokian kaupunki järjestää tontinluovutuskilpailun ja luovuttaa kaksi uutta kerrostalotonttia Nansotalon korttelista. Tontit sijaitsevat tulevan matkakeskuksen ja radan pohjoispuolella, Rounionkadun ja Nansonkadun risteyksessä. Kaupunki luovuttaa tontit vuokraamalla tai myymällä ne toimijalle tai toimijaryhmälle, joka esittää kaupunkikuvallisesti laadukkaimman suunnitelman yhden tai molempien tonttien käytöstä. Uusien kerrostalojen rakentaminen voisi alkaa keväällä 2022.

Näkymä Nokian keskustaan, jossa etualalla rautatieasema ja punatiilinen vanha Teollisuusasema-rakennus.

– Toiveenamme on löytää Nansotalon viereen arkkitehtonisesti korkealaatuinen ratkaisu, joka täydentää eri vuosikymmeninä rakentunutta kokonaisuutta. Asemakaava mahdollistaa tonteille kahdeksankerroksisten talojen rakentamisen. Tontteja sivuaa Laajanojanpuisto, joka mahdollistaa pääsyn keskustaa halkovien puronvarsipuistojen virkistysreiteille, kertoo kaavoitusarkkitehti Johanna Fingerroos.

Tontinluovutuskilpailun tuomaristo arvioi kerrostalotonttien käyttösuunnitelmat ja katujulkisivukuvat. Lisäksi huomioidaan ehdotusten asuntojakauman monipuolisuus. Tuomaristo käsittelee kilpailusuunnitelmat työnimillä ilman tietoa toimijan tai toimijaryhmän nimistä.

– Tontinluovutuskilpailu alkaa 20.9. ja päättyy 10.12.2021. Pyrimme ratkaisemaan kilpailun tammikuun 2022 loppuun mennessä. Molemmille kerrostalotonteille valitaan yksi voittajaehdotus, jonka kanssa aloitamme tontinluovutusmenettelyn, sanoo maankäyttöinsinööri Teemu Valkolehto.

Tarkemmat kerrostalotonttien hakuohjeet ja -lomakkeet löytyvät Nokian kaupungin verkkosivustolta: nokiankaupunki.fi/tontinluovutuskilpailu

Lisätiedot:
Teemu Valkolehto, maankäyttöinsinööri, p. 044 486 0976