Nokian kaupunki edistää kiertotaloutta myöntämällä avustuksia kaupunkilaisille

Nokian kaupungin bio- ja kiertotalouden ECO3-yritysalue palkittiin 10 000 euron palkinnolla Sitran valtakunnallisessa Kuntien kiertotalouden kiinnostavimmat teot –kilpailussa huhtikuussa 2018. Nokian kaupunki aikoo käyttää palkinnon nokialaisten kiertotaloushankkeiden avustamiseen. Tavoitteena on kehittää uusia innovaatioita sekä osallistaa kaupunkilaisia kiertotalouden tekijöiksi kunta- ja yrityssektorin rinnalle.

Kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen ja ympäristönsuojelutarkastaja Tiina Vermate seisovat puiston puuportailla.

”Sitran tunnustus innostaa meitä jatkamaan pitkäjänteistä kiertotalouden kehittämistyötä, joka tukee osaltaan strategiaamme ja visiotamme olla elinvoimainen ja ekologinen kaupunki. Haluamme käyttää koko palkintosumman kaupunkilaisten ja yhteisen ympäristömme hyväksi”, kertoo Nokian kaupungin kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen.

Kiertotalousavustukset myönnetään yhteisöjen, yhdistysten ja kaupunkilaisten kiertotaloushankkeisiin. Avustusta voi hakea 15.10. – 5.11.2018 välisenä aikana Nokian kaupungin verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella. Hakemusten arvioimiseksi perustetaan raati, johon kutsutaan mukaan sekä kaupungin edustajia että ulkopuolisia kiertotalouden asiantuntijoita.

”Kiertotaloushankkeet voivat vaihdella esimerkiksi jakamistaloudesta ja yhteisomistuksesta perinteisempään kierrätyksen kehittämiseen. Hakijoina voivat olla yhteisöt, yhdistykset, taloyhtiöt, naapurustot tai vaikkapa nuorisoryhmät. Myös hankkeiden koko voi vaihdella merkittävästi”, kuvailee ympäristönsuojelutarkastaja Tiina Vermaete.

Vermaeten mukaan hanke voi olla esimerkiksi yhdistyksen perustama hävikkiruoan vaihtopiste, jolloin avustusta myönnettäisiin tarvikkeiden hankkimiseen. Avustusta voisi hakea myös taloyhtiö, joka hankkii yhteiskäyttöön työvälineitä, polkupyörän tai perustaa tavaroiden kierrätyspisteen. Hyviä ideoita voisivat olla myös asuinalueen yhteinen viljelypalsta tai yhdistyksen lainattavaksi hankkimat lastentarvikkeet ja harrastusvälineet.

”Avustuksiin varattu 10 000 euroa myönnetään suhteessa hankkeen kokoon ja vaikuttavuuteen. Tarkoituksena on, että tuemme mahdollisimman monipuolisesti erilaisia hankkeita. Avustusten saajien nimet julkistetaan joulukuussa 2018. Hankkeiden tulisi käynnistyä kevään 2019 aikana ja niiden toteutumista seurataan ensi vuoden aikana”, sanoo Mikko Nieminen.

Lisätietoja:
kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen, puh. 040 133 4780