Nokian kaupungilta kesätyötukea nuoren palkkaamiseen ja oman kesäyrityksen tueksi

Nokian kaupungin myöntämällä kesätyötuella mahdollistetaan 125 nokialaisen nuoren työllistyminen tulevana kesänä. 400 euron arvoinen kesätyötuki voidaan maksaa työnantajalle tai kesäyrityksen perustavalle nuorelle. Kesätyöseteleiden hakuaika alkaa 15.3.2021 ja ne myönnetään hakemusten saapumisjärjestyksessä.

Kesätyötuen tavoitteena on edistää paikkakunnan nuorten työllistymistä ja kannustaa nokialaisia tai Nokialla toimivia yrityksiä tai yhdistyksiä palkkaamaan kesätyöntekijöitä. Kesätyötuki toimii myös yrittäjyyskasvatuksen edistäjänä, sillä tuki voidaan myöntää nuorelle, joka työllistyy 4H-yrittäjänä, laskutusosuuskunnan tai oman yrityksensä kautta.

-Kesätyötuki myönnetään saapumisjärjestyksessä, mutta kiirettä tuen hakemiseen ei ole. Aiempina vuosina tukea on riittänyt jaettavaksi kaikille sitä hakeville. Hakemuksen voi lähettää vasta ihan kesän kynnykselläkin, kun kesätyöntekijät on rekrytoitu, kertoo elinkeinojohtaja Tiina Laakkonen.

Kesätyötukeen on oikeutettu nokialainen työnantaja, joka palkkaa vuosina 2002 – 2006 syntyneen nokialaisen nuoren 1.5. – 31.8.2021 välisenä aikana. Kesätyötukihakemus tehdään Nokian kaupungin verkkosivuilla. Työsuhteesta maksettavan palkan on oltava vähintään 700 euroa. Kesätyön päätteeksi lähetetään kaupungille tilityslomake liitteineen kaupungin verkkosivuilla olevalla lomakkeella.

-Nuoret voivat myös itse perustaa yrityksen ja tähän on tarjolla avuksi mm. maksutonta 4H-yritysvalmennusta, kertoo yrityskoordinaattori Tiina Rinne-Järvensivu. Oman yrityksen perustamiseen saavat kaupungin kesätyötukea vähintään 13 vuotta täyttäneet nuoret, yläikärajana on syntymävuosi 2002. Kesäyrityksen laskutus kesäajalta on oltava vähintään 700 euroa.

4H-yritysvalmennusta järjestetään Tampereen seudulla etävalmennuksena 4H Business Lab -hankkeen kautta. Nokian kaupunki on mukana tukemassa hanketta ja nokialaiset nuoret voivat valita ajankohdaltaan itselle sopivimman kurssin seudun tarjonnasta.

Tarkemmat tiedot kesätyötuesta ja linkki nuorten yritysvalmennuksiin löytyy kaupungin verkkosivuilta.

Lisätietoja:

elinkeinojohtaja Tiina Laakkonen, p. 044 486 0918