Nokialaiset äänestäneet ennakkoon vilkkaasti – kuntavaalien ennakkoäänestys jatkuu 8.6. asti

Kuntavaalien ennakkoäänestys kestää poikkeuksellisesti kaksi viikkoa ja jatkuu tiistaihin 8.6. saakka. Äänioikeutetut voivat äänestää ennakkoon missä tahansa yleisessä ennakkoäänestyspaikassa.

Kuvassa on vaalivirkailijoita K-Supermarket Löytiksen kuntavaalien 2021 ennakkoäänestyspaikalla.
K-Supermarket Löytiksen ennakkoäänestyspaikalla on hyvin tilaa.

Nokialaiset ovat käyneet äänestämässä ennakkoon vilkkaasti. Nokialaisten äänestysaktivisuus on tiistain 1.6. tilanteen mukaan 17,3 %. Koko maan äänestysaktiivisuus on 14,4 % ja Pirkanmaan 15,5 %.

Nokian ennakkoäänestyspaikoilla on kuitenkin ollut rauhallista. ”Yleensä kaksi viimeisintä ennakkoäänestyspäivää on kaikkein vilkkainta, joten jos haluaa välttää jonottamisen, niin kannattaa käydä äänestämässä ennakkoon tämän viikon aikana”, muistuttaa keskusvaalilautakunnan sihteeri Hanna Vuojela.

Nokialla kolme ennakkoäänestyspaikkaa

Nokialla voi äänestää ennakkoon K-Supermarket Löytiksessä, K-Citymarketissa ja Prismassa.

Nokian kaikki kolme ennakkoäänestyspaikkaa ovat auki arkisin kello 9–20 ja viikonloppuisin kello 10–16.

”K-Supermarket Löytiksessä meillä on uusi, suuri äänestystila, joten siellä on erityisen mukava käydä äänestämässä”, suosittelee keskusvaalilautakunnan sihteeri Hanna Vuojela.

Äänestämään mennessä pitää olla mukana ajokortti, passi, kuvallinen KELA-kortti tai poliisin antama henkilökortti, sillä äänestäjä on velvollinen esittämään selvityksen henkilöllisyydestään.

”llmoitusta äänioikeudesta ei sen sijaan tarvitse olla mukana. Mikäli äänestäjä ei jostain syystä ole saanut Digi- ja väestöviraston lähettämää ilmoitusta äänioikeudesta, ei siis tarvitse olla huolissaan”, toteaa keskusvaalilautakunnan sihteeri Hanna Vuojela.

Näin äänestät turvallisesti korona-aikana

• Käytä kasvomaskia tai kasvovisiiriä, jos siihen ei ole estettä
  • Pidä ainakin 2 metrin etäisyys muihin
  • Käytä käsidesiä
  • Seuraa vaalivirkailijoiden antamia ohjeita

Vaalipäivän äänestys sunnuntaina 13.6.

Kuntavaalien vaalipäivä on sunnuntai 13.6. Vaalipäivänä äänioikeutettu saa äänestää vain siinä äänestyspaikassa, joka on merkitty äänioikeusrekisteriin ja äänestäjälle lähetettyyn ilmoitukseen äänioikeudesta.

Lisätietoa kuntavaaleista

Lisätietoa kuntavaaleista löytyy kaupungin verkkosivuilta ja oikeusministeriön vaalit.fi -sivustolta.

Vaalit.fi -sivustolla voi myös seurata ennakkoäänestyksen vilkkautta. Ennakkoäänestysaikana sivuille päivitetään tunnin välein tietoja ennakkoon äänestäneiden määrästä kunnissa ja koko maassa.

Lisätiedot:

keskusvaalilautakunnan sihteeri Hanna Vuojela, 044 486 0905