Kulttuurin välitilojen toimijat on valittu

Välitilamallin kolmannella hakukierroksella kulttuuritoimijoille oli tarjolla väliaikaiseen toimintaan maksuttomia tiloja paitsi Tampereelta, ensimmäistä kertaa myös Nokialta. Nokian vanhalle lukiolle ja Taidetalon alakertaan tulee työ- ja harjoitustilaa kuvataiteelle, teatterille ja tanssille. Lisäksi Nokian välitiloja myönnettiin avoimien ryhmien harrastustoimintaan.

Haussa olleisiin välitiloihin valittiin yhteensä 13 kulttuuritoimijaa, joista Tampereen kohteisiin sijoittuu kuusi ja Nokian kohteisiin seitsemän. Yhteensä hakemuksia saapui 35 kappaletta.

Nokialle valitut toimijat

Nokian Taidetalon alakerta: Ulla Ruokolainen: Taiteen työ- ja näyttelytila.
Taidetalon yläkerta on vuokrattu Nokian Yrittäjät ry:n yhteisölliseen toimintaan 1.8.2023 – 31.7.2025 tilakokeilun päätyttyä 18.6.2023.

Nokian vanha lukio:

• Tiina Knuuttila: Kuvataiteilijan työtila
  • Nokian Näyttelijäyhdistys ry.: Näytelmän ja improvisaation harjoitustila
  • Pasi Karppi: Harjoitustila näytelmälle
  • Mariitta Tähtinen: Tanssin harjoittelun tila
  • Shakkiseura CC Nokia: Harrastustila shakille
  • Varhaiseläkeläiset: Vapaamuotoinen harrastusryhmä

Nokian välitilat ovat käytettävissä 19.6.–31.12.2023. Tampereen kohteissa esitellään mm. larppausta ja kansainvälistä toimintaa. Listaus kaikista kohteista sekä kuvaukset välitiloihin valituista toimijoista ovat luettavissa Operaatio Pirkanmaan tiedotteesta.

Välitilamallin taustaa

Sirkusohjaaja ja yhteisötaiteilija Meri-Maija Näykki ideoi välitilojen toimintatavan osaksi Tampereen ja Pirkanmaan yhteistä kulttuuripääkaupunkihakua. Vuodesta 2001 välitilamallia on pilotoitu ja kehitetty osana Tampereen kaupungin hallinnoimaa kulttuurin alueellista kehittämishanketta, Operaatio Pirkanmaata.

Välitilamalli tarjoaa väliaikaisesti tyhjillään olevia tiloja maksutta kulttuuri- ja taidetoimijoiden käyttöön avoimen haun kautta. Tällä mallilla voidaan helpottaa väliaikaisesti kulttuurialan toimijoiden tilatarvetta. Välitilat tarjoavat myös mahdollisuuden paikkasidonnaisien konseptien luomiseen tai uudenlaisen toiminnan pilotointiin.

Toimintaa kehitetään ja laajennetaan kerättyjen kokemusten avulla. Kolmannella hakukierroksella oli ensimmäistä kertaa mukana haettavia tiloja myös Tampereen ulkopuolelta, Nokialta, ja useat muut Operaatio Pirkanmaan kumppanikunnat ovat kiinnostuneet välitilamallin käyttöönotosta.

Operaatio Pirkanmaa on kulttuurin alueellinen kehittämishanke

Tampere haki yhdessä 19 pirkanmaalaisen kumppanikunnan kanssa Euroopan kulttuuripääkaupunkinimitystä vuodelle 2026. Kisaan osallistuivat myös Saimaa-ilmiö sekä Oulu 2026 -hanke, joka valittiin seuraavaksi suomalaiseksi Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Vaikka voitto meni Ouluun, Pirkanmaalla lähdettiin hyödyntämään haun aikana tehtyä työtä alueen asukkaiden ja elämystalouden toimijoiden hyväksi Operaatio Pirkanmaa -hankkeena 2022 – 2024.

Sami Siltanen
Tuottaja | Producer
sami.siltanen@tampere.fi

Nokian kohteet:
Pia Keltti
kulttuurikoordinaattori
Nokian kaupunki, kulttuuripalvelut
pia.keltti@nokiankaupunki.fi

Kuva: Nokian Taidetalon alakertaan valittiin välitilatoimijaksi Ulla Ruokolainen. Hän käyttää tilaa Käsiala -työtilana, taidetyöpajatapahtumiin sekä näyttelyihin.