Ilmastovahti tekee näkyväksi Nokian kaupungin ilmastotoimet

Nokian kaupungin ilmasto- ja energiatehokkuustoimista kertova ilmastovahti on julkaistu kaupungin verkkosivuilla. Ilmastovahti kertoo, millä toimilla kaupunki pyrkii olemaan hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä, ja miten tavoitteissa on onnistuttu. Kaupungin ilmastotoimien lisäksi voit seurata ilmastovahdista kasvihuonekaasupäästöjen kehitystä. Palvelu pohjautuu kaupunginvaltuuston joulukuussa 2022 hyväksymään Hiilineutraali Nokia 2030 -tiekarttaan.

Ilmastovahtiin on ensivaiheessa tuotu kaupungin omia hankkeita, joilla on suora kytkös ilmastonmuutoksen hillintään tai sopeutumiseen. Ilmastotoimet päivittyvät palveluun päivittäin kaupungin sisäisessä käytössä olevasta hankeseurantaohjelmasta.

– Ilmastotyö on saatu Nokian kaupungilla hyvään vauhtiin, kertoo energia- ja ilmastoasiantuntija Satu Nurmioja. Vuosi sitten valmistunut Hiilineutraali Nokia 2030 –tiekartta luo hyvät raamit työlle. Tämä vuosi on tulosalueiden kanssa konkretisoitu tekemistä ja ensi vuonna ilmastohankkeet näkyvät entistä vahvemmin myös talousarviossa.

– Ilmastovahdista kaupungin ilmastotoimien edistymistä on helppo seurata, Nurmioja vinkkaa.

Liikenne on suurin päästöjen aiheuttaja

Suurin kasvihuonekaasujen päästölähde Nokialla on liikenne. Kaupunki onkin monipuolisesti lähtenyt ohjaamaan liikkumisen kehitystä kestävämpään suuntaan.

– Tärkeimmät maankäytön ohjauskeinot ovat tiivistysrakentaminen joukkoliikenneväylien yhteyteen ja kerroskorkeuden kasvattaminen keskusta-alueella. Hyvä esimerkki on mm. Kartanonrannan kaavasuunnitelma, kertoo kaavoitusarkkitehti Johanna Fingerroos.

Tärkeä osa Nokian joukkoliikenteen palveluita on lähijuna, joka mahdollistaa sujuvan liikkumisen Tampereen suuntaan. Tulevaisuudessa lähijunan kyytiin voi päästä myös Harjuniitystä. Nokian asemalle rakentuva matkakeskus tarjoaa tulevaisuudessa sujuvat jatkoyhteydet kaupungin sisällä, niin bussilla kuin kävellen ja pyörällä.

Kaupunki tukee ajoneuvokannan muutosta päästöttömäksi rakentamalla sähköautojen latauspisteitä kiinteistöjensä yhteyteen. Myös kaupungin omaa ajoneuvokalustoa uusitaan sähkö- ja kaasukäyttöiseksi.

Energiatehokkuus vähentää myös päästöjä

Toiseksi eniten päästöjä syntyy rakennusten lämmityksestä. Kaupunki on määrätietoisesti saneerannut kiinteistöjä energiatehokkaammiksi ja rakentanut myös aurinkovoimaloita useiden kiinteistöjen katolle.

– Uudisrakentamisen tavoitteeksi olemme ottaneet Rakennustiedon ympäristöluokituksen neljä tähteä, joka kertoo keskimääräistä laadukkaammasta rakentamisesta, kertoo tilapalvelujohtaja Kirsi Maijala. Nokian uusi sosiaali- ja terveysasema on ensimmäinen kohde, joka tavoitellun tähtiluokituksen sai. Energiankäytöltään sosiaali- ja terveysasema on parasta A-luokkaa. Uudisrakennuksen kaukolämmön kulutus voi olla jopa puolet pienempi kuin vastaavassa vanhassa kiinteistössä, Maijala painottaa.

Kaupunki on onnistunut energiatehokkuustyössä jopa ennakoitua paremmin. Valtion kanssa solmitun energiatehokkuussopimuksen (KETS) vuosien 2017-2025 säästötavoite on ylittynyt jo yli 1000 MWh.

Resurssiviisaus on tärkeä osa kokonaisuutta

Kaupunki vähentää päästöjä myös resurssiviisautta kehittämällä. Erilaisten kierrätysmateriaalien käyttöä pyritään lisäämään sekä infra- että talonrakennuksessa. Ateriapalveluissa etsitään keinoja ruokahävikin vähentämiseen ja aterioiden kuljetuslogistiikan kehittämiseen. Kasvisruoan määrää lisätään sekaruoan rinnalla kouluissa ja päiväkodeissa.

Asukkailla on iso rooli päästöjen vähentämisessä

Pelkästään kaupungin toimin tavoiteltuun 80 prosentin päästövähenemään ei ole mahdollista päästä. Kaupungin omien toimintojen osuus päästöistä on 10 prosentin luokkaa. Kaupunki luo edellytyksiä kestävän elämäntavan mahdollistamiseksi, mutta tärkeimmät päätökset ovat kuitenkin yksilöiden omia. Voisitko sinä taittaa työmatkan tänään ilman omaa autoa tai kokata vaihteeksi kasvisruokaa?

Lisätiedot:

Energia- ja ilmastoasiantuntija Satu Nurmioja, puh. 040 619 7365