Aluevaalien ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona 12.1.

Aluevaalien ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona 12.1. ja päättyy tiistaina 18.1. Ennakkoäänestys kestää viikon. Äänioikeutetut voivat äänestää ennakkoon missä tahansa yleisessä ennakkoäänestyspaikassa.

Ennakkoäänestyspaikat ja niiden aukioloajat Nokialla

Nokialla voi äänestää ennakkoon K-Citymarketissa ja Prismassa. Nokian kummatkin ennakkoäänestyspaikat ovat auki arkisin kello 9-20 ja viikonloppuisin kello 10-16.

Nokialla ennakkoäänestys järjestetään kauppakeskusten sisätiloissa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja oikeusministeriön koronaohjeita sekä alueellisia suosituksia noudattaen.

Tiedot lähimmistä ulkoäänestyspaikoista ennakkoäänestysaikana ja muista ennakkoäänestyspaikoista löytyvät oikeusministeriön vaalit.fi -sivustolta.

Äänioikeus aluevaaleissa

Henkilöllä, joka täyttää viimeistään vaalipäivänä 18 vuotta, on äänioikeus aluevaaleissa oman kotikunnan mukaan määräytyvällä hyvinvointialueella. Nokialaiset äänestävät Pirkanmaan hyvinvointialueen ehdokkaita. Suomen kansalaisten ohella äänioikeutettuja ovat ne EU-maiden sekä Islannin ja Norjan kansalaiset, joilla on kotikunta Suomessa. Muut ulkomaalaiset ovat äänioikeutettuja, jos heillä on ollut kotikunta Suomessa vähintään kahden vuoden ajan.

Ajokortti, passi tai muu kuvallinen todistus henkilöllisyydestä mukaan äänestyspaikalle

Äänestäjä on velvollinen esittämään vaalitoimitsijalle selvityksen henkilöllisyydestään. Henkilöllisyyden voi todistaa esim. ajokortilla, passilla, kuvallisella KELA-kortilla tai poliisin antamalla henkilökortilla. Selvitykseksi kelpaa myös ns. pahvinen ajokortti, jos vaalivirkailija tunnistaa äänestäjän siinä olevasta kuvasta. Jos äänestäjä ei omista henkilöllisyyttä osoittavaa asiakirjaa, hän voi saada poliisilaitokselta maksuttoman, väliaikaisen henkilökortin äänestämistä varten. Väliaikaista henkilökorttia varten tarvitaan kaksi valokuvaa.

Vaalivirkailija pyytää äänestäjää poistamaan hetkeksi kasvomaskin henkilöllisyyden toteamiseksi. Muuten maskia voi käyttää koko äänestystapahtuman ajan.

llmoitusta äänioikeudesta ei tarvitse olla mukana.

Aluevaaliehdokkaat

Katso tiedot Pirkanmaan hyvinvointialueen ehdokkaista ja numeroista.

Nokialle on myös pystytetty perinteiset ulkovaalimainostelineet tutuille paikoille.

Ohjeita turvalliseen äänestämiseen korona-aikana

Aluevaalien järjestelyissä on otettu koronapandemia huomioon oikeusministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeiden mukaisesti. Äänestäjien suositellaan käyttävän kasvomaskia, ja tarvittaessa maskin saa äänestyspaikalta. Lisäksi käytössä on suojapleksit äänestäjän ja vaalivirkailijoiden välissä. Äänestäjille on tarjolla käsidesiä, mutta mukaan voi lisäksi ottaa halutessaan oman lyijy- tai kuulakärkikynän äänestysmerkinnän tekemiseksi.

Äänestyspaikoilla huolehditaan hygieniasta, kuten tarvikkeiden puhdistamisesta, ja riittävästä etäisyydestä esimerkiksi jonotettaessa. Äänestystapahtuman ripeyteen voi vaikuttaa omalla toiminnalla esimerkiksi valitsemalla oman ehdokkaan jo etukäteen. Jotta äänestys sujuu vaalilain mukaisesti, on kuitenkin syytä odottaa siihen asti, että lähetekirje on allekirjoitettu ja vaaliasiakirjat on suljettu lähetekuoreen.

Näin äänestät turvallisesti korona-aikana

· Pidä riittävä etäisyys muihin ihmisiin.

· Huolehdi käsien puhtaudesta. Käytä käsihuuhdetta.

· Käytä äänestyspaikalla kasvomaskia tai kasvovisiiriä, jos se on mahdollista.

· Jos haluat, voit tuoda mukana oman kynän.

· Jos sinulla on hengitystieoireita, odota niiden paranemista ennen kuin äänestät ennakkoon.

· Seuraa vaalitoimitsijoiden antamia lisäohjeita.

Perinteisesti ennakkoäänestyksen viimeiset päivät ovat olleet kaikkein ruuhkaisimpia, joten myös äänestysajankohdan voi yrittää valita siten, että ennakkoäänestyspaikassa olisi mahdollisimman vähän ruuhkaa.

Ennakkoäänestyspaikalle ei pidä tulla, jos on karanteenissa, eristyksessä tai sairastunut koronaan. Oikeusministeriö suosittelee, että jos ennakkoäänestysaikana on oireita, olisi hyvä käydä koronatestissä ennen äänestämään tulemista. Mikäli äänestäjä määrätään karanteeniin tai eristykseen ja se jatkuu vielä vaalipäivänäkin, järjestetään äänestys erityisjärjestelyin äänestyspaikan pihalla. Tähän liittyvissä kysymyksissä voi ottaa yhteyttä Nokian kaupungin keskusvaalilautakunnan sihteeriin.

Lisätietoa aluevaaleista ja Pirkanmaan hyvinvointialueen kansalaisinfo 13.1.

Lisätietoa aluevaaleista löytyy muun muassa kaupungin verkkosivuilta ja oikeusministeriön vaalit.fi -sivustolta. Lisätietona myös Oikeusministeriön koronaohjeet äänestäjälle.

Pirkanmaan hyvinvointialue järjestää 13.1.2022 klo 18-19 Teamsin välityksellä kansalaisinfon, jossa vastataan mahdollisimman moneen ennakkoon ja tilaisuuden aikana lähetettyyn kysymykseen koskien Pirkanmaan hyvinvointialuetta sekä aluevaaleja. Kysymyksiin ovat vastaamassa Pirkanmaan hyvinvointialueen muutosjohtajat Jukka Alasentie ja Jaakko Herrala.

Tilaisuuteen voi lähettää kysymyksiä etukäteen 12.1. mennessä tässä osoitteessa.

Tilaisuutta voit seurata 13.1.2022 klo 18 täällä.

Lisätiedot:

keskusvaalilautakunnan sihteeri Minni Leskinen, puh. 040 549 7245