Alle 20-vuotiaiden lasten ja nuorten ohjattua harrastustoimintaa avataan Nokialla 11.1. alkaen

Nokian kaupungin perusturvalautakunta on päättänyt, että alle 20-vuotiaiden ohjattua harrastustoimintaa avataan 11.1. alkaen. Lasten ja nuorten harrastamista voidaan järjestää korkeintaan 10 hengen pienryhmissä. Muut Nokian kaupungin koronarajoitukset ja -suositukset pysyvät ennallaan 31.1. saakka.

Nokian uimahalli, kaikki sisäliikuntasalit sekä jäähalli ovat suljettuna muulta yleisöltä. Kuntosalit pysyvät kokonaan kiinni. Pääkirjaston ja Linnavuoren kirjaston lainaustoiminta jatkuu rajoitetusti: vain varatun aineiston noutaminen ja aineiston palauttaminen sallitaan. Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta on suljettuna muulta toiminnalta 31.1. saakka. Kirjastoauto palvelee nokialaisia kioskiperiaatteella.

Myös nuorisotilat pysyvät suljettuna. Nuorisotyöntekijät jatkavat jalkautuvaa ja digitaalista nuorisotyötä sekä nuorten tapaamisia pienryhmissä. Etsivä nuorisotyö jatkuu normaalisti.

Perusturvalautakunnan päätöksellä kaupunki ei vuokraa tilojaan 11.-31.1. yli 10 hengen yksityisiin tai yleisiin tilaisuuksiin. Rajoitus koskee sekä uusia että aiemmin tehtyjä tilavarauksia.

”Mikäli pandemiatilanne muuttuisi merkittävästi tai alueellinen pandemiaohjausryhmä suosittelisi nykyisten koronarajoitusten purkamista tai kiristämistä ennen tammikuun loppua, on Nokian perusturvalautakunnalla valmius arvioida ja käsitellä rajoituksia uudelleen nopeallakin aikataululla,” perusturvalautakunnan puheenjohtaja Jouko Jaakkola kertoo.

Lasten ja nuorten ohjatussa harrastustoiminnassa on noudatettava turvallisuusohjeita

Lapset ja nuoret voivat harrastaa sisätiloissa korkeintaan 10 hengen ryhmissä. Mikäli tiloja on mahdollista jakaa väliverhoin, tilan eri puolilla voi harjoitella 10 hengen ryhmissä.

Pukuhuoneiden käyttöä tulee välttää. Harrastustoiminnasta vastaavien tulee varmistaa, että kohtaamisia aula- ja pukutiloissa ei synny vuoronvaihtojen yhteydessä. Vanhemmat eivät voi tulla sisätiloihin saattamaan lapsia, vaan ohjaajat ottavat ryhmät vastaan ja saattavat lapset myös ulos.

Myös muita hygieniaa koskevia ohjeistuksia tulee edelleen noudattaa. Harrastuksiin voi saapua vain terveenä ja käsihygieniasta huolehditaan hyvin. Voimassa oleva maskisuositus koskee yli 15-vuotiaita.

Nokian kaupunki edellyttää toimijoilta omavalvontaa ja korostaa toiminnanjärjestäjien vastuuta koronaturvallisen harrastamisen järjestämisessä.

Harrastustoimijoilla on käytettävissään voimassa olevat vakituiset harjoitusvuorot. Mikäli niihin tulee muutoksia, tulee toimijoiden itse ilmoittaa lasten ja nuorten ryhmistä tai peruutuksista. Ilmoitukset tulee tehdä pikaisesti vapaa-aikapalveluiden toimistoon sähköpostitse (vapaa-aikakeskus@nokiankaupunki.fi), jotta vapautuneet vuorot voidaan jakaa muille käyttäjille.

Kilpa- ja huippu-urheilun harjoittelumahdollisuudet turvataan, vuorot tulee hakea uudestaan

Kilpa- ja huippu-urheilun harjoittelu- ja kilpailumahdollisuudet turvataan edelleen sarjalisenssisopimukseen tai urheilusopimukseen perustuvalle ammattilaisurheilulle OKM:n määritelmän mukaisesti sekä maajoukkuetoiminnalle, Olympiakomitean tukiurheilijoille ja OKM:n apurahaurheilijoille. Aikuisten kilpa- ja huippu-urheilua on lajien maajoukkuetoiminta, SM- ja 1-divisioonatason toiminta sekä lajien kansainväliselle huipulle tähtäävä ammattimainen harjoittelu.

Kilpa- ja huippu-urheilijat eivät voi harjoitella yhtä aikaa lasten ja nuorten ryhmien kanssa, jotta 10 hengen kokoontumisrajoituksia pystytään noudattamaan. Kilpa- ja huippu-urheilun vuorot tulee siksi hakea uudelleen. Seurat voivat hakea kilpa- ja huippu-urheilun harjoitusvuoroja kriteerit täyttäville yksilöurheilijoille. Hakulomake löytyy vapaa-aikapalveluiden verkkosivuilta: Kilpa-ja huippu-urheilijan tilavarauslomake 11.1.-31.1.2021.

Lisätiedot:
perusturvalautakunnan puheenjohtaja Jouko Jaakkola, 050 584 2755
vs. perusturvajohtaja Katja Uitus-Mäntylä, 040 7799 055

Vapaa-aikapalveluiden osalta: vapaa-aikajohtaja Asta Engström, 040 7799 068
Liikuntapalveluiden osalta: liikuntapalvelupäällikkö Hanna Murotie, 040 1334 427

Päivitetty 8.1. klo 9.45: täsmennetty sekä avattavia sisätiloja (aiemmin sisäliikuntatilat) sekä harrastustoiminnasta vastaavia (poistettu ”seurat ja yhditykset”).