Elinkeino-ohjelma 2022-2030

Nokian kaupungin kaupunkistrategian ”Elinvoimainen ja ekologinen Nokia 2030” yhtenä painopisteenä on Pirkanmaan paras yrityskunta. Elinkeino-ohjelma vuosille 2022–2030 linjaa, miten tavoitteeseen päästään.

Kaupungin elinkeinopolitiikan painopisteinä ovat ohjelmaluonnoksen mukaan:

Jokaiselle painopisteelle on määritelty elinkeino-ohjelmassa tavoitteet ja toimenpiteet. Lisäksi toteutukselle asetetaan tarkat seurantamittarit.

Elinkeino-ohjelman valmisteluun on osallistunut poliittisia päättäjiä, kaupungin johtoryhmiä, yrittäjiä sekä koulutusjärjestäjiä. Elinkeino-ohjelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa elokuussa 2022.

Kasvava Nokia – positiivinen ja elinvoimainen yritysilmapiiri

Nokian tulee olla kasvava ja vetovoimainen sekä asukkaiden että yritysten ja yrittäjien näkökulmasta. ​Kaupunki pyrkii aktiivisella, kasvuhakuisella elinkeinopolitiikalla vaikuttamaan myönteisesti yritysten kasvuun ja toimintaedellytyksiin. Poliittisten päättäjien sekä viranhaltijoiden suhtautuminen yrittäjyyteen ja sen edistämiseen on positiivinen, jolloin kaupungin ja yritysten välinen yhteistyö perustuu luottamukselliseen yhteistyöhön ja kumppanuuteen.

Sujuvat ja saavutettavat yrityspalvelut

Haluamme tuottaa palvelut yrityksille tehokkaasti ja laadukkaasti. ​Ennakoivalla maankäytöllä varmistamme laajan tontti- ja toimitilatarjonnan. Myös lupa-asioissa siirrymme yhä enemmän digitaalisiin palveluihin, jotta käsittelyajat olisivat mahdollisimman nopeita.

Kaupunki tekee seudullista yhteistyötä esimerkiksi Business Tampereen ja muiden yrityskehitysorganisaatioiden kanssa, jotta erilaiset palvelut yritysten kasvuun, rahoitukseen ja kansainvälistymiseen olisivat laajasti paikallisten yritysten käytössä.

Osaaminen ja työmarkkinat

Kaupunki tekee aktiivista oppilaitosyhteistyötä, jolla pyritään turvaamaan osaavan työvoiman saatavuus. ​Kaupungin työllisyyspalveluiden rooli työnantaja- ja yritysasiakkaiden tulevaisuudessa korostuu entisestään. ​

Vahvistamme yrittäjyyskasvatuksen asemaa paikallisesti kaikilla koulutusasteilla. Uudella Silta-kampuksella aloitti tämän vuoden 2022 elokuussa yhteensä noin 1200 opiskelijaa Tampereen seudun ammattiopistosta (Tredu) ja Nokian lukiosta. Kampuksella yrittäjyys nousee myös yhdeksi teemaksi kestävän kehityksen kanssa.

Visit Nokia – matkakohteet ja tapahtumat tunnetuksi

Kaupunki toimii aktiivisena kumppanina matkailu-, kulttuuri- ja tapahtuma-alan toimijoiden verkostoitumisessa. Kaupunki edistää myös kestävän kehityksen mukaista matkailu- ja kulttuuritoimintaa.​

Visit Nokian matkailumarkkinoinnilla lisätään Nokian matkailullista vetovoimaa, vahvistetaan kaupungin brändimielikuvaa sekä lisätään Nokian, sen eri matkailukohteiden ja tapahtumien näkyvyyttä.

Matkailun kehittämisellä lisätään matkailupalveluita myyvien yritysten kilpailukykyä, parannetaan tuotteistamista sekä kasvatetaan matkailutuloa​. Tavoitteena on myös elävöittää keskustaa sekä monipuolistaa tapahtuma- ja kulttuuritarjontaa ympärivuotiseksi sesonkivaihteluiden tasaamiseksi.

ECO3-yritysalueen ja ​-konseptin kehittäminen

Bio- ja kiertotalouden yrityksille profiloitu ECO3-yritysalue laajenee ja myös kansainvälistymistä edistetään yhteistyössä Business Finlandin sekä Työ- ja elinkeinoministeriön kanssa. Näin mahdollistetaan kansainvälisten investointien sijoittuminen Nokialle sekä nokialaisten bio- ja kiertotalouden yritysten näkyvyys myös ulkomailla.

Kiertotalouden menestyminen ja muodostuminen nähdään tulevaisuudessa keskeisenä talouden perustana ja vetovoimatekijänä Nokialla.​ Alan yritysten osaamista, osallisuutta sekä innovaatioiden syntymistä edistetään alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Kaupungin tavoitteena on myös edistää hautomo- ja kiihdyttämötoiminnan sijoittumista Nokialle yhteistyössä alueen yritysten ja sidosryhmien kanssa.​